Filmrecension av ”Polisse” i BT, 2012-02-10

Gäst hos den bittra verkligheten

Film: ”Polis”
Regi: Maiwenn
Medverkande: Karin Viard, Marina Fois, Joey Starr, Frederic Pierrot m fl
Kategori: Drama
Betyg: * * * * *

Att jobba på barnskyddsroteln är ofta helvetet på jorden. Vardagen är full av frustration, hopplöshet och människans oförklarliga ondska. Situationen och arbetsplatsen kräver nerver av stål, välbehövlig distans och självkontroll.

”Polis” handlar om en grupp inom polisen som kallar sig Enheten för skydd av minderåriga. Deras uppgift är att ta in pedofiler, misshandlande föräldrar, våldtäktsoffer och hårt utsatta barn. De drar det där lasset som de flesta inte vill ta i ens med tång. Hyperintressanta filmaren Maiwenn Le Besco spelar själv fotografen Melissa som ska dokumentera arbetet, utryckningarna, känslorna och omhändertagandet.

Hon utmanar åskådaren till den yttersta gränsen, struntar i skygglapparna och kastar en hemsk verklighet i knät på oss. Låter den ligga där och blöda utan att vi kan göra något åt den. Vid många tillfällen sitter pedofilerna och pratar med någon ur gruppen helt utan ånger eller greppbar förståelse. De är psykologiskt trasiga människor där barnen blir deras offer.

En fantastisk skådespelartrupp, uppbyggnaden av filmer i en slags case-form där fallen avhandlas på löpande band, det nerviga fotot plus den lyhörda regin gör detta till ett rasande mästerverk. En film som aldrig exploaterar, överanalyserar, manipulerar eller trycker ner misären i halsen på oss. ”Polis” är garanterat för magstark för många som kommer vända direktheten och känslosvallningarna till dess nackdel. När jag gick ut från pressvisningen var jag till exempel tvungen att ringa dagis för att bara säga hej till min dotter. Så genomträngande, modig och beklämmande är Maiwenns film, som belönades med jurypriset i Cannes förra året.

Den spontana känslan är att avråda alla föräldrar från att se filmen. Samtidigt är det en pågående situation som måste upp till ytan på alla sätt och vis. Även om skildringen gör att du skippar efter andan och mår psykiskt och fysiskt dåligt efteråt.

”Polis” är garanterat det viktigaste, jävligaste, mest kompromisslösa och gripande drama du kommer se i vinter.

No Responses Yet to “Filmrecension av ”Polisse” i BT, 2012-02-10”