”I Pinochets spår” – artikel för FLM, nr. 16 (mars 2012)

04Mar12

Två av förra årets bästa filmer kom från Chile. Inte helt oväntat fick ingen av dem svensk biodistribution. Post mortem av Pablo Larraín visades på Göteborgs filmfestival, Patricio Guzmáns Nostalgia for the light på Lilla filmfestivalen i Båstad i somras, där även regissören själv var på plats.

Båda filmerna skildrar ett lands minne av hur Pinochet-regimen utrotade och torterade över 30 000 människor. Han rev upp ett stort sår i landet som uppenbarligen aldrig slutar läka. Resultatet är en landssorg som både människor som var med och efterträdande generationer fortsätter att minnas med tyngt hjärta.

I Post mortem spelar Alfredo Castro rättsläkarassistenten Mario som befinner sig mitt i de värsta våldsamheterna under militärkuppen 1973. Kroppar strömmar in till bårhuset i ett eskalerande tempo. Kaoset når sin otäcka kulmen i en scen där sjukhusets personal sitter som fördärvade zombies bland lik som de inte vet hur de ska hantera. Rollfigurerna går omkring i en gråtintad mardrömsvärld, ett Santiago fyllt av spöklika byggnader och invånare som helst förnekar det som håller på att hända.

Första delen av filmen är ett porträtt av två mentalt sargade människor som bara har varandra. Andra hälften skildrar kuppens efterdyningar där Marios jobb har förminskats från obduktioner till att helt enkelt räkna avrättade utan att ställa frågor.
Det som framför allt har stannat kvar hos mig är dels hur en politisk film så subtilt och begåvat håller sig på en gräsrotsnivå. Det är svårt att skaka av sig den unika tonen som lyckas vara kylig utan att bli distanserande. Vi drivs långsamt djupt in i en konflikt bara genom att se hur några ensamma människor blir ofrivilliga offer.

Liksom i Larraíns förra film Tony Manero (2008) där samme Castro spelar en John Travolta-besatt, mördande psykopat är Post mortem inte bara en karaktärsstudie utan en metafor för ett hotat folk som går omkring som levande döda. Det vanliga folket tvingas smyga i marginalen med en rädsla, förvirring och känsla av att det snart är deras tur.

***

Patricio Guzmán föddes 1941 och har dissekerat Pinochet-regimen sedan 70-talet och den tredelade dokumentärfilmen The Battle of Chile (1975-1979). År 2004 kom hans dokumentär Salvador Allende om den socialistiska presidenten som juntan störtade.
Hans senaste dokumentär Nostalgia for the light utspelar sig på ett och samma ställe men i två helt olika världar. Atacama-öknen lär vara den plats på jorden där du kan komma ”närmast himlen”. Det vill säga lättast och med bäst resultat studera himlavalvets skådespel.

I filmen är några astronomer på jakt efter universums ursprung och framtid. Nära observatoriet söker familjemedlemmar efter sina släktingars kvarlevor – spår efter de offer som dumpades i öknen under Pinochet-regimen. Krocken mellan utforskandet av rymden och utgrävandet av jorden är lika bisarr som rörande. Medan vetenskapsmännen försöker blicka in i framtiden i gigantiska teleskop vandrar sörjande själar omkring och försöker lokalisera det förflutna. Ett sublimt fotografi leder oss genom både det okända och ofattbara.

Guzman lär ha sagt att ”ett land utan dokumentärer är som en familj utan ett fotoalbum”. Just det lyckas han också bevisa med sylvass precision och unikt handlag i en av senare års vackraste filmer.
Både Post mortem och Nostalgia gräver i de smärtsamma minnesgroparna i Chiles moderna historia. Samtidigt visar de hur läkningsprocessen kan förbättra framtidsutsikterna.

Sex år efter Pinochets död är Chile är ett land i social, ekonomisk och, som dessa två suveräna verk visar, filmisk medvind. Inte bara på grund av sin problematiska historia, utan också genom sina sätt att komma till rätta med den.

Fredrik Söderlund, frilansskribent och filmvetare



No Responses Yet to “”I Pinochets spår” – artikel för FLM, nr. 16 (mars 2012)”

  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: