”Wrath of the titans” – filmrecension för BT

30Mar12

Larvigt men en klar förbättring

Wrath of the titans
Fantasy
Regi: Jonathan Liebesman
Med: Sam Worthington, Liam Neeson, Ralph Fiennes, Rosamund Pike m fl.

Det måste vara en tacksam uppgift att försöka överträffa första filmen Clash of the titans. Den var verkligen skrattretande på alla plan. Nu är denna uppföljare knappast smidet Hollywood-guld av den grekiska mytologin. Någonstans kanske det skulle varit bättre att ge alla biljontals intäkter från första filmen för att rädda ett sjunkande ekonomiskt skepp. Det är också kul att leka med tanken att dessa filmer skulle vara en allegori för den vanliga människans revolt mot de regerande makterna som försatte sitt Grekland i bankrutt. Men det är att ge guda-kitschen lite för stora skor och tankar. Grekerna får inte ens naturskön gratisreklam eftersom filmerna spelades in på Kanarieöarna och i Wales.

I första filmen föds demiguden och fiskarsonen Perseus för att senare tillsammans med människorna ta upp kampen mot sin egen far Zeus. Hades skapar Kraken för att sätta mänskligheten på plats. Den här gången har underjordens gud tagit Zeus till fånga för att dränera honom på kraft i sitt svarta rike. Än en gång är det upp till Perseus att ställa saker till rätta. Med sitt brödraskap och drottningen Andromeda ger de sig ut bland helvetets outgrundliga vägar. Det är dags för vreden att släppas lös.

Ödlehuvuden i 3D flyger ut genom duken, eldsprutande bestar vrålar, ilskna cykloper vaktar sin skog. Handlingen är så papperstunn att den skulle flyga iväg om du nös i dess närhet.

Men det är mäktigt i små doser om du sätter största delen av hjärnan på autopilot. Det som gör att Wrath ändå är bättre än Clash är att den inte tar sig på lika stort allvar, har bättre actionsekvenser, några uns djupare karaktärsbeskrivningar och den alltid suveräne Bill Nighy. De som vill ha mer titankrig i framtiden kan nog skatta sig lyckliga. Den högljudda sagan är långt ifrån slut om vi ska tolka sista cliffhangern rätt.

No Responses Yet to “”Wrath of the titans” – filmrecension för BT”