”För dig naken” – filmrecension för BT

27Apr12

En liten krönika om kärlek

”För dig naken”
Regi: Sara Broos
Medverkande: Lars Lerin, Manoel Marques, Karin Broos, Marc Broos m fl.
Kategori: Dokumentär

Lars Lerin är en av Sveriges mest aktade akvarellmålare. Men hans liv har varit allt annat än en vacker tavla. Han led tidigt av social fobi, gick in i olika bisarra roller och drabbades långa perioder av svår ångest. I guddottern Sara Broos dokumentär beskriver han sig själv som ”avstängd i 20 år av piller och alkohol”. Men ”För dig naken” är inget narcissistiskt porträtt om den lidande konstnären, det är en film om kärlek kort och gott.

Lerin har aldrig varit riktigt kär och är inte säker på om han ens kan bli det. Genom nätet får han kontakt med Junior från Brasilien – en annan ensam själ på andra sidan jordklotet. Filmen tar sin början när de träffas på flygplatsen för första gången. Lerin har köpt ett hus i Värmland där det är tänkt att paret ska bo eller åtminstone testa det här med att älska varandra. Språkförbistringen är i det närmaste total men en ömsesidig tilltro växer långsamt fram. Kärlekens språk får helt enkelt tala fritt och djupt. Lerin har aldrig varit lyckligare men dras samtidigt med en ångest inför det som är för bra, känns för rätt. Rädslan från ett tidigare svek och tolvårigt förhållande som gick i kras gör sig påmind.
Broos film är aningen tv-mässig och trampar lite vatten emellanåt. Lerins direkta samtal till kameran gör ändå att närheten är rörande.

Det sköljer fram en liten våg med filmer som behandlar det öppna, vågade och utmanande. Starka filmer som ställer frågor kring sexuell identitet. Nyligen hade fina ”Tomboy” och dokumentären ”Alla vilda” om queerdrottningen Birgitta Stenberg premiär. I sommar kommer ”Pojktanten” och brittiska ”Weekend” (förhandspremiär på filmfestivalen i Göteborg och redan en av årets bästa filmer i min bok). ”För dig naken” sällar sig till gruppen som en vacker krönika om att äntligen hitta rätt, att tampas mot tvivel och samtidigt omfamna lyckan.

No Responses Yet to “”För dig naken” – filmrecension för BT”