”Älska mig igen”/”The Vow” – filmrec. för BT

04Maj12

Snyftkalas om minnesförlust

Älska mig igen
Regi: Michael Sucsy
Med: Rachel McAdams, Channing Tatum, Jessica Lange, Sam Neill, Scott Speedman m fl.
Kategori: Romantik
Betyg: * *

Paige och Leo är superkära. Allt är fantastiskt tills en kväll när katastrofen knackar på dörren och en bilolycka gör att Paige tappar minnet. När hon vaknar känner hon inte igen sin make samtidigt som hennes familj vill ta hand om henne istället. Ska hon hitta tillbaka till sin kärlek eller snärjas av sina överklassföräldrar som hon vände ryggen några år innan olyckan?

Upplägget är egentligen intressant. Hur börjar man egentligen om utan att veta hur och varför man gillar och hänger sig åt vissa specifika saker? Hur formar man en identitet utifrån några spridda minnesstänk?
Men denna tillrättalagda historia lämnar mycket att önska. Rachel McAdams är filmens stora behållning. En charmig och mångsidig aktris som letat sig in i rollens kärna. Channing Tatum svänger febrilt mellan olika roller och spelar allt som tänkas kan för tillfället. I en romantisk såpa som den här är han ett av de största problemen.

Det är en otacksam uppgift att leverera dialog direkt från klysch-handboken med ledsna hundögon. Men jag tror ändå att någon som exempelvis Zac Efron skulle lyckas bättre. Tatum har varken fysiken, pondusen eller inlevelsen för att fylla det med trovärdighet. Han blir dessvärre en jättebebis som får slänga av sig kläderna emellanåt, visa en uppumpad kropp som kompensation för bristningarna i skådespeleriet. Han passar bättre som korkad sportkille i aktuella poliskomedin 21 Jump Street.

I sista akten bölas det loss rejält. Tårkavalkaden byggs upp som blöta klossar i scen efter scen. Och jag kan lova att det inte är jag som har ett hjärta av sten när jag inte stämmer in i gråtkörerna. Det är helt enkelt det manipulerande manuset som nyper mig i armen, stoltserar med gigantiska flaggor där det står ”gråt nu, det är sorgligt”.

Eftersom Älska mig igen så gärna vill vara årets Love story är det en klen tröst att inte ens den 30 år gamla förlagan var något vidare. Ska du satsa på en film om kärlekens outgrundliga gåta, hågkomst och om att börja om från noll så se om mästerverket Eternal sunshine of the spotless mind istället.

Fredrik Söderlund



No Responses Yet to “”Älska mig igen”/”The Vow” – filmrec. för BT”

  1. Kommentera

Kommentera

