Sigur Rós – skivrecension för BT

30Maj12

Ljudet av Vatnajökull

Sigur Rós
Album: Valtari
Bolag: Capitol/EMI
Genre: Postpop
Betyg: * * * *

Det sägs att när fan blir gammal blir han religiös. När jag gifte mig dundrade Sigur Rós Hoppípolla ut i högtalarna i slutet av ceremonin. Jag svor inte i kyrkan, men tänkte inombords helvete vad fulländat.
Första albumet på fyra år är kvartettens mest atmosfäriska, stilla och drömska någonsin.
Någon gång i mitt liv ska jag gå omkring i det isländska landskapet med denna sakrala postrock i hörlurarna. Upplevelsen borde bli vidunderligt vacker. Få grupper idag lyckas ingjuta samma patos och nationalromantik som Sigur Rós. De är en majestätisk konstant, ett tillstånd. Ett band som kan liknas vid filmvärldens auteurer med ett sound så utpräglat att du skulle kunna ta en minuts stickprov ur valfri låt och direkt höra vilka det är. Stort!

Fredrik Söderlund



No Responses Yet to “Sigur Rós – skivrecension för BT”

  1. Kommentera

Kommentera

