The Music Of Björk med Bohuslän Big Band, Lina Nyberg och Travis Sullivan – konsertrecension för HD

29Sep12

Bohuslän Big Band –
The Music Of Björk med Lina Nyberg och Travis Sullivan
Dunkers, Helsingborg
Fredag 28 september
Jazz

Först ut i Jazz i Helsingborgs-hösten var finbesöket Bohuslän Big Band, Lina Nyberg och suveränen Mathias Landaeus på piano. De tolkar Björk i New York-jazzaren Travis Sullivans innovativa arrangemang. Han har själv sitt Bjorkestra hemma i USA där ett 18-mannaband har tolkat artisten sedan 2004. Det finns uppenbarligen utrymme i musiken för att spränga in utsvävande solon på både bastrombon, klarinett och trumpet.

Att Björk hade en faiblesse för storband kunde vi höra redan i ”It’s oh so quiet”, men hur gör man egentligen covers på en artist med ett så särpräglat uttryck. Ofta är hon mer jazz än genren själv med sin improvisation och eviga vilja att testa gränser. BBB lyckas många gånger väl, framför allt i konsertens första set som är djärvare och har ett bättre låtval. Då påminner de en hel del om supergruppen Weather Report. De kunde gå från avant garde och kaos till funk och vacker stillhet under loppet av en minut. BBB vidrör bitvis Joe Zawinul-höjder.

Andra delen av konserten är betydligt mer traditionellt uppbyggd, för att inte säga safe och lite småtråkig. Den annars så fantastiska ”Bachelorette” blir för trygg och vek där både smärtan och den lidelsefulla storslagenheten försvinner. ”Alarm call” funksvänger men inte så mycket mer. ”Army of me” blir en tung, galen, överladdad och sönderspelad version. ”Human behaviour” har baktakt och reggae-stomme. Min favoritlåt ”Unravel” görs smakfullt i en intim triosättning med Sullivan på saxofon.

Behöver jag nämna att jag ofta saknar stjärnan själv? Särskilt eftersom jag blir smärtsamt påmind om att jag aldrig sett Björk live. Nyberg är visserligen en av vårt lands skickligaste jazzvokalister men isländskans spännvidd har hon inte.
Det jag framför allt fångar upp under kvällen är originalartistens spirande genialitet. Det är klokt att introducera en musikalisk alkemist som Björk för en jazzpublik på detta sätt. Initiativet är beundransvärt och trollbinder halvvägs.

No Responses Yet to “The Music Of Björk med Bohuslän Big Band, Lina Nyberg och Travis Sullivan – konsertrecension för HD”