”Äta Sova Dö” – filmrecension för BT

05Okt12

Äta Sova Dö
Regi: Gabriela Pichler
Med: Nermina
Lukač, Milan Dragišić, Jonathan Lampinen, Peter Fält, Ružica Pichler m fl.

Vi befinner oss på den karga, skånska landsbygden i orterna kring Ängelholm och Helsingborg. Den lokala livsmedelsfabriken varslar om uppsägelser. Unga och tuffa Raša blir av med jobbet men vägrar bli en av de som slås ner av motgången. Hon bor hemma hos sin sjuka pappa och kämpar med nävar och klor för att ta sig in i arbetslivet igen. Amatör-skådespelaren Nermina Lukač hittades på en fritidsgård. Hennes socialrealistiska djupdykning hämtas från långt inombords. Hon vet var Raša kommer ifrån och visar det. Äta Sova Dö är ett nersolkat vykort från ett nutids-Sverige som Alliansen inte vill bli påminda eller upplysta om.

Vi har sett genuint arbetarklass-patos tidigare och Gabriela Pichlers film slår kanske rent tematiskt inte upp några nya dörrar. Belgiska bröderna Dardenne och britterna Mike Leigh och Ken Loach är fanbärare inom området. Men om nu Äta Sova Dö är en svensk motsvarighet av guldpalmbelönade Rosetta så är ju det ett lysande betyg. Slutpoängen är att vi inte har sett ett lika vibrerande svenskt klassporträtt på väldigt länge, om än någonsin. Vi slipper en konstant nedslående svärta. Mitt i den stålgråa misären finns både hopp, humor och satir. Precis som hos tidiga Milos Forman, en av regissörens största inspirationskällor.
I takt med att uppsägningarna fortfarande haglar ute i Sverige känns Pichlers film som en hyperaktuell rapport som hela tiden rör sig i gränslandet mellan dokumentär och spelfilm.

Äta Sova Dö är långt ifrån ett didaktiskt debattinlägg. Vi känner med Raša och hennes omgivning. Knepet stavas empati för sina rollkaraktärer, driv i berättandet och en förmåga att skapa varken nidbilder eller falla i sentimentala gropar.

No Responses Yet to “”Äta Sova Dö” – filmrecension för BT”