”Balladen om Marie Kröyer” – filmrecension för BT

12Okt12

En proffsig men halvsömnig konstbiografi

Balladen om Marie Krøyer
Regi: Bille August
Med:
Birgitte Hjort Sørensen, Søren Sætter-Lassen, Sverrir Gudnasons, Nanna Buhl Andresen m fl.

Marie Krøyer fick aldrig något ordentligt utlopp för sin talang. Hennes man och nationalklenod P.S. Krøyer satte ständigt käppar i hennes kreativa hjul. Hans eskalerande sinnessjukdom blir en för stor börda och en utdragen skilsmässa splittrar familjen. Marie inleder ett förhållande med kompositören Hugo Alfvén. Filmens mest känslokrävande episod är när ex-maken kommer med förslaget att han ska bo i hushållet med Marie och Hugo för att få spendera dagarna med det nyförälskade paret. En destruktiv och självplågande överenskommelse som är smärtsam att bevittna.

Livet hos Skagen-målarna har filmats tidigare i Kjell Gredes halvtrista Hip Hip Hurrah! Bille Augusts nya film är bättre. Ett lyxigt, stabilt hantverk, men ganska typisk konstnärstragedi av klassiskt snitt. Lite vad du kan förvänta dig av Danmarks egen Jan Troell. Fotot lyckas med att återskapa den där lystern som gjorde att målarkollektivet drog sig till Skagen från början. Det vältras lyckligtvis inte i den romantiserande dekadensen som brukar tillhöra standard i filmer om målare. Søren Sætter-Lassen är imponerande som den manodepressive P.S. och Birgitte Hjort Sørensen (från tv:s Borgen) har en särskild grace och stark variationsrikedom. Däremot känns Sverrir Gudnasons (Wallander och Upp till kamp) tonsättarporträtt väl pubertalt och stelt.
Klyschorna är svåra att undvika just för att de förmodligen är sanna – konstnären och hans kvinnliga musa, det galna geniet, frun som det ofrivilliga offret och så vidare.

I slutet av 80-talet kom den franska filmen Camille Claudel. Den beskriver det fatala och nedbrytande förhållandet mellan skulptören Auguste Rodin och Claudel. Kolla gärna upp den för en storslagen konstnärsbiografi som beskriver lärling/mästare-problematiken betydligt bättre än hos Augusts mer ljumma skildring.

No Responses Yet to “”Balladen om Marie Kröyer” – filmrecension för BT”