”Argo” – filmrecension för Borås Tidning

23Nov12

Politisk paranoia med Affleck

Argo
Regi: Ben Affleck
Med: Ben Affleck, Bryan Cranston, John Goodman, Alan Arkin m fl.
Thriller

Argo är en rafflande dramatisering av hur sex stycken amerikanska ambassadörer fritogs ut ur Iran under den politiskt laddade perioden i slutet av 70-talet. Planen var på pappret helt osannolik. Genom att fejka en filminspelning med ett helt team på plats i Iran, där var och en av gisslan hade sin egen påhittade roll, skulle de flyga ut med hjälp av CIA-agenten Antonio Mendez.
Ben Affleck spelar Mendez och sitter själv i registolen. Denna sanna historia kommer säkert kamma hem flertalet oscars i februari.
Om ni minns öppningsscenen på en turkisk flygplats i Midnight Express så kommer ni ganska nära den svettiga panik som råder på flera ställen i filmen.
Den falska filminspelningskarusellen pareras med upprorsbilder från Teheran. Krocken mellan illusioner från en gigantisk drömfabrik där pengar styr och ett helt lands besvikelse är drabbande och klokt genomförd. En slags snygg metanivå mitt i ett politiskt kaos, den falska låtsasvärlden på kollisionskurs med den mörka verkligheten. Hollywood får några bitska hugg samtidigt som de framstår som hjälten – lögnen som alltid vinner. En överdramatisk final som inte känns så trovärdig och en snyftstråke för mycket drar ner helheten.

George Clooney, som är medproducent här, har fört in den intelligenta och paranoida thrillern vi känner igen från USA:s guldålder på 60- och 70-talet in i ett modernt ljus. Filmer som Michael Clayton, Syriana och Argo lyckad dessutom säga något om vår samtid, oftast den bittra sanningen att världens samveten och människans sans inte har blivit ett dugg bättre med tiden.

No Responses Yet to “”Argo” – filmrecension för Borås Tidning”