Sophie Fiennes/Slavoj Zizek/The Pervert’s guide… – artikel för FLM (nr. 19)

04Dec12

the_perverts_guide_to_ideology_directorthe-perverts-guide-to-ideology

Europas största rock n’ roll-filosof Slavoj Zizek dissekerar film i The Perverts guide to Cinema och The Pervert’s guide to Ideology. Båda är gjorda av Sophie Fiennes. Framför allt ställs klassiker av Lynch, Hitchcock och Tarkovskij med flera på sin psykoanalytiska spets. Dokumentärerna är 4,5 timmes fröjd för filmälskare. FLM träffade Fiennes för ett samtal.

Filmerna är lite som teser, fast i en dokumentär form?
– Ja, en slags filosofiska, illustrerade föreläsningar men där jag som regissör kan kontrollera föreläsaren. Istället för att genrebestämma filmerna skulle jag säga att det är två långa dokument av Zizeks tänkande.

En av nyckelfraserna i första filmen The Pervert’s guide to cinema (2006) är att ”film är den ultimata perversa konstformen”. Vad är din tolkning av det?
– Att film lär oss att hur vi ska åtrå. Den skapar dina egna lustar. Och att det är skärmen eller duken som tittar på dig och inte tvärtom. Du är en mer passiv aktör än du tror när du tittar på film.

Vad hade ni för arbetssätt när ni gjorde filmerna?
– Vi hade inga färdiga manus utan särskilda teoriområden som jag ville täcka och lät Slavoj ta ämnena dit han ville. Han kunde säga saker som ”ah, du tror du förstår vad jag menar. Då ska jag göra det lite mer komplicerat”. Det var lite som att jobba med en jazzmusiker som behärskar sitt instrument till fullo och hela tiden testar nya saker. Han hoppar också in i spontana sidospår och leverera skämt med otrolig tajming.

Fanns det teorier eller tolkningar som du tyckte var för extrema eller kontroversiella?
– Nej, däremot saker som inte kunde underbyggas. Ibland gjorde han generaliseringar som inte kunde stödjas med ett filmklipp eller arkivmaterial. Men också saker som inte övertygade på mig. Provokativa eller radikala åsikter hade jag inga problem med alls. Att till exempel, som i senaste filmen,jämföra Travis Bickles idéer i Taxi Driver med Utöya-mördaren Breiviks manifest känns högst relevant, tycker jag.

Många av Zizeks teorier bygger på psykoanalysens grunder – vad tror du Freud hade tyckt om filmerna?
– Enligt Freud var film ett vetenskapligt projekt likt medicin. Han skulle nog bli chockad över hur två filmer kan uppta så mycket av det han står för. Många av hans idéer bygger på oeidipus-komplexet som i sin tur hämtats från fiktion så jag antar att cirkeln sluts där.

Har du som filmskapare lärt dig något av Zizeks teorier?
– Han har gett mig andra verktyg att jobba med. När jag gjorde min Anselm Kiefer-dokumentär visste jag lättare hur jag som skulle skildra materialiseringen i konstnärens verk. Även lite hur jag skulle bildsätta och hur en kamera genom att bestämma tempot styr vad och hur mycket vi tar in på ett sätt jag inte gjort tidigare.

Text: Fredrik Söderlund

No Responses Yet to “Sophie Fiennes/Slavoj Zizek/The Pervert’s guide… – artikel för FLM (nr. 19)”

  1. Kommentera

Kommentera

