Scott Walker: ”Bish Bosch” – skivrecension för Helsingborgs Dagblad

05Dec12

Bish Bosch

Scott Walker
Bish Bosch (4AD/Playground)
Konstrock
Betyg: 4

Jag skulle så gärna vilja veta var Scott Walker hämtar sitt massiva mörker ifrån. Krypa in ett tag i hans skalle och försöka hitta stigarna till alla detaljer som hans komplexa expressionism är byggd på. För ett litet steg närmare rekommenderas dokumentären ”30 Century Man” (2006).

Walkers music anno 2012 är svårbeskriven, mer som en slags svarttintad katharsis. En kropp- och själarensning som använder ting som instrument lika mycket som instrumenten låter på ett helt nytt sätt. Men ”Bish Bosch” är olycksbådande, domedagspoetisk, bildmässig och ondskefullt vacker.

Jag föreställer mig en fiktiv plats där målarna Hieronymos Bosch (albumtiteln) och Francis Bacon samlas i ett gemensamt rum med Ingmar Bergman och kompositören Arnold Schönberg. Som om de vore inlåsta i tre dagar och modellerade fram Walkers senaste skiva. Jag har också full förståelse om man hatar och blir vettskrämd av den här musiken, så länge man inte lämnas oberörd. Det är nämligen en omöjlighet. Jag kan själv knappt lyssna på samtliga 80 minuter i ett sträck. Du måste vila sinnena, ta en konstpaus, filtrera det du nyss hört. Och jag älskar denna kompromisslöshet så djupt.

Den som äntligen hoppas på en ”Scott 5” med melodramatiska ballader om Amsterdam och hertiginnor gör fortfarande bäst i att återvända till Walkers sena 60-tal några år till. Vi som även gillar brittens ljudexperiment-förvandling som började någonstans i mitten av 80-talet har ännu en rik upplevelse framför oss. Jag befinner mig i båda läger. Samtidigt som jag håller hans ”Scott 4” som en av världens bästa popalbum tycker jag att helomvändningen är ett unikt universum som bara fortsätter att överraska för varje gång. En imponerande artistisk utveckling från en nu 69 år gammal konstnär.

Lyssna också på:
Swans – The Seer (2012)
Scott Walker – The Drift (2006)
Krzysztof Penderecki – ”Utrenja” (1969-1971)

Fredrik Söderlund

No Responses Yet to “Scott Walker: ”Bish Bosch” – skivrecension för Helsingborgs Dagblad”

  1. Kommentera

Kommentera

