”Rust and Bone” – filmrecension för BT

21Dec12

rust & bone

Skörheten och odjuret

Rust & Bone
Regi: Jacques Audiard
Med: Marion Cotillard, Matthias Shoenaerts, Armand Verdure, Céline Sallette m lf.

De starkaste kärleksparen kompletterar varandra, ser varandras svagheter för att kunna bygga broar och förvandlar besvikelse till något positivt. Späckhuggardressören Stéphanie och Alain i Rust & Bone är ett sådant par. De träffas på en nattklubb när han tar hand om henne efter en misshandling. Tiden går. Stéphanie råkar ut för en olycka där hon mister båda sina ben. Hon ringer Alain och ett komplext förhållande tar form.
Jacques Audiards (En profet) film är väldigt kroppslig, men aldrig i en exploaterande skepnad. Filmen berättar om kroppen som redskap, ibland något enbart djuriskt fungerande, som ett levebröd och effekterna av fysiskt våld. Adrenalinet, begränsningarna, möjligheterna

Shoenaerts (Alain) är ett nytt kraftpaket på den europeiska filmhimlen. Han kunde även ses på bio i våras i suveräna Bullhead. Han har en unik förmåga att hitta den rätta balansen mellan Lenny i Steinbecks Möss och människor, Jake La Motta i Tjuren från Bronx och en bruten man ur Fassbinders karaktärsbibliotek. Cotillard (Piaf) lägger till ännu ett bländande porträtt på sin numera digra lista.

Audiards mänskliga och sorgsna melodram behandlar mycket med små, vackra medel. Kroppens köttiga skal kontra en inre trasighet, vatten som både den ultimata tillflykten och ett livsfarligt element, oförmågan att känna i flera bemärkelser, livets bräcklighet och när något totalförändras inom loppet av några sekunder. Rust & Bone är ett drama om den stukade skönheten och hennes räddande odjur, en lovestory som vrider ett extra varv på begreppet kärlek.

No Responses Yet to “”Rust and Bone” – filmrecension för BT”