Årets 5 bästa filmer (i bokstavsordning) – artikel för BT

30Dec12

 holy-m12

Holy Motors av Leos Carax
Carax måste vara årets största comeback, 13 år efter konstporrfloppen Pola X. Holy Motors är underbart innovativt filmskapande om en man i en limousin som spelar flertalet olika roller. En konstnärligt klockren allegorisk episodfilm om människans olika mer eller mindre djuriska sidor, en storstad i konstant förändring och…bilar.

Palme 2

Palme av Kristina Lindström & Maud Nycander
Sveriges mest påkostade dokumentär är också en av landets bästa genom tiderna. En lika älskad som hatad man får här ett porträtt som både vägrar att skönmåla och spekulativt smutskasta. En lika genomgripande som grundligt vacker film för alla generationer. I jul sänder tv en förlängd version. Missa på egen risk.

polisse-movie-image-02

Polis av Maïwenn Le Besco
Hur hanterar du en vardag som dryper av orättvisor, övergrepp mot barn, byråkratiskt helvete och för få utrymmen att kanalisera din ilska på? Polis är inspirerad av verkliga händelser från barnskyddsroteln i Paris. Detta är på många sätt en plågsam filmupplevelse, lika fysisk som psykisk. Kanske framför allt plågsamt gripande och kompromisslös.

take_shelter_002

Take Shelter av Jeff Nichols
Domedagsprofetior, miljökatastrofer och paranoid schizofreni. Tvivlande familjefadern Curtis (en makalöst bra Michael Shannon) står fastkilad mitt i allt detta. Han plågas av mardrömmar och en manisk vilja att bygga färdigt sitt tornadoskydd i trädgården. Take shelter är en slags socialrealistisk skräckparanoia med sci fi-övertoner.

We-need-to-talk-about-kevin-Szenenbild-3

Vi måste prata om Kevin av Lynne Ramsay
Ramsays hyperestetiska skildring av ett hatiskt mor/son-förhållande, som till slut mynnar ut i en skolmassaker känns ännu mer svidande och angelägen så här en knapp vecka efter det som hände i Connecticut. Tilda Swinton gör återigen en djuplodande rolltolkning i en film som badar i rött och frustration.

tomboy-1

Filmåret 2012
2012 var året då queerfilmen (i irriterande brist på bättre genrebeskrivning) välkommet fick en säker plats på biorepertoaren. En grupp suveräna filmer diskuterade könstillhörighet, intolerans, manligt/kvinnligt, frihet och ett inre tvivel – Weekend, Laurence Anyways, Tomboy och Pojktanten för att nämna favoriterna

Fredrik Söderlund



No Responses Yet to “Årets 5 bästa filmer (i bokstavsordning) – artikel för BT”

  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: