”Lincoln” – filmrecension för BT

linc1

Lincoln
Regi: Steven Spielberg
Med: Daniel Day-Lewis, Sally Field, David Strathairn, Tommy Lee Jones, Joseph Gordon-Lewitt m fl
Genre: Drama
Betyg: * * * *

Istället för att försöka få in ett helt liv i en film så fokuserar Lincoln på USA:s 16:e presidents sista månader. De blev hans absolut viktigaste då hans hjärtefrågor om att avskaffa slaveriet och få slut på inbördeskriget blev två flugor i en smäll. Och trots att presidenten använde nävar, klor, mutor och dubiös övertalning så kan det få vara schysst spel när det gäller två av USA-historiens viktigaste beslut.
Steven Spielberg och hans magnifika ensemble har gjort en stark och osentimental film om en komplex man vars hjärta bankade allra mest för lika mänskligt värde och sina barn. Grundpelarna i den amerikanska konstitutionen, politiken och ideologin behandlas med varsam hand.
När det gäller Spielberg befarar jag alltid smetigheten, sitter som på nålar och väntar på att de heroiska och patriotiska stråkarna ska dåna in i salongen och sticka lite extra i öronen. Lyckligtvis är vi i princip helt befriade från detta i Lincoln. Detta och mycket annat gör att filmen är det bästa regissören gjort sedan Schindler’s list. Allt är intelligent och smakfullt nedtonat. Från Daniel Day-Lewis återhållsamma och som alltid genialiska skådespelarkonst, det makliga tempot och välresearchade berättandet till de varmt bruna och dunkelt ljussatta rummen. Filmen drar ingen nytta av att Abe Lincoln faktiskt led av melankoli, utan lägger en välkommen vikt på hans skämtlynne. Hustrun Mary höll på att gå under av sorg när de förlorade första sonen och hennes psyke reparerades aldrig helt. Sally Field spelar henne starkt och inträngande. Kort sagt, Lincoln regerar. Både som moralisk föregångare än idag och som film.

No Responses Yet to “”Lincoln” – filmrecension för BT”