”Zero Dark Thirty” – filmrecension

07Feb13

zdt

Jakten på den försvunna Bin Ladin

Zero Dark Thirty
Regi: Kathryn Bigelow
Med: Jessica Chastain, Jason Clarke, Jennifer Ehle, Kyle Chandler, Fares Fares m fl

Meddelanden och röster från planen som störtade in i World Trade Center den 11 september 2001 är allt vi hör i öppningsscenen. Vi blir smärtsamt påminda om vad som kallas det största attentatet mot västvärlden någonsin. Den tioåriga jakten på al-Qaida-ledaren Osama Bin Ladin sätter snabbt igång. CIA-agenten Maya leder operationen som ofta går in i återvändsgränder, men då och då hittar spår som leder fram till den där dagen i maj 2011.

Regissören Kathryn Bigelow jobbar återigen tätt tillsammans med manusförfattaren och Irak-experten Mark Boal (The Hurt Locker, In the Valley of Elah). Boal är journalist i grunden och det märks. Hans manus är undersökande, grävande och samtidigt rakt på sak. Han bygger gärna upp sina stories i ett thriller-tempo med givna krokar utan att vara sensationslysten.

Zero Dark Thirty har uppenbara brister. Maya framstår som superkvinnan som på i princip egen hand störtade västvärldens mest hatade man. Ett glorifierande som inte känns särskilt trovärdigt. Ibland glömmer filmen bort människorna och känslorna för att istället vara lite för nitiskt uppslukad av sig själv. Det filmiska upplägget är inte unikt och tortyrscenerna tar ingen tydlig ställning för eller emot den förnedrande akten. De är fruktansvärt grafisk och jävlig. Det räcker för mig.

Samtidigt överglänser det goda. Intensiteten i sista akten, när soldaterna ska inta huset där Bin Ladin troligtvis befinner sig i och helikoptrarna långsamt och tyst smyger in som gigantiska skalbaggar, är så skickligt utfört att håren reser sig på armarna. Jessica Chastain är en favoritskådespelare som går från klarhet till klarhet. Hon fyller Maya med en tuffhet, determination och en hård yta som är imponerande. Filmen beskriver också skickligt den frustrerande känslan av att famla i mörker bland en massa frågetecken och ett (terror)nät som aldrig vill nystas upp.

No Responses Yet to “”Zero Dark Thirty” – filmrecension”