”Hitchcock” – filmrecension för BT

08Feb13

hitchcock-film-L-sF_IPH

Hitchcock
Regi: Sasha Gervasi
Med: Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlet Johansson, Jessica Biel, Danny Huston m fl

Som filmvetare har man sin egen bild av Alfred Hitchcock. Man känner till hans nycker, sorger, hur han såg på filmmediet och hur han alltid hade minst en film klar i huvudet. Hans komplex och komplexa strategier. För mig är han både ett heligt geni och en lite för putslustig underhållningsregissör. Han hade de två sidorna. En karriär med både höga toppar, djupa dalar och mediokra standardfilmer. Men mellan åren 1954 och 1963 var han förmodligen den störste och mest snillrike filmmakaren i världen.

Nya filmen Hitchcock kastar in oss ungefär i mitten av guldåren, strax efter succén med I sista minuten (1959). Han letar febrilt efter nästa projekt. Studion vill ha ett plagiat på senaste hiten. Alfred Hitchcock själv vill ha något ”nasty”, ett elakt manus som sticker ut. Det kommer bli den moderna slasher- och skräckfilmsritningen Psycho. Inget bolag vill ta i projektet med tång. För våldsamt, för provocerande, för groteskt. Regissören själv tror så mycket på en framtida chockverkan att han pantsätter sitt eget hus för att finansiera filmen.

Vid hans ständiga sida finns hustrun Alma, ett manusgeni som aldrig fick den upprättelse hon skulle haft. Hitchcock fokuserar väldigt mycket på förhållandet mellan paret. Avunden, bråken, svartsjukestrulet, regissörens besatthet av sina kvinnliga huvudrollsinnehavare (Scarlett Johansson gör en strålande Janet Leigh).

Överlag bär skådespeleriet det största lasset. Filmen i sig är lika vobblande som Hitchcocks filmkatalog. Boken Psycho byggde på kvinnomördaren Ed Gein. I filmen figurerar han som fantom i Hitchcocks drömmar och fantasier. Ett inte helt lyckat grepp. Att ”Hitch” dessutom porträtteras som väl morbid känns också som mer önsketänkande och en förväntad sinnebild av den stora skräckmästaren.

Regissören Sacha Gervasi kommer närmast från en hyllad dokumentär om halvt misslyckade hårdrocksbandet Anvil. Den är en ledsam, fin och hysteriskt underhållande uppgång-och-fall-historia om hur frustrerande och tragiskt det kan vara att aldrig få det erkännande som så många runt omkring tycker de förtjänar. Hitchcock är ett enormt stort steg från Anvil, kanske för stort. Filmen vet inte riktigt var fokus ska ligga och tar till ganska billiga knep då och då. En ojämn biografi som svänger mellan smärre briljans och illa vald sensationalism. Tempot, den snygga färgsättningen och rollistan väger upp bristerna till hälften åtminstone. Mest sugen blir du på att se om Psycho som fortfarande är förbluffande läskig. Jag är dock tveksam om det var intentionen. Gervasi gör Alfred Hitchcock till en halvfigur i en helt ok film.

No Responses Yet to “”Hitchcock” – filmrecension för BT”