Nick Cave & The Bad Seeds: ”Push the Sky Away” – skivrecension för HD

20Feb13

nick-cave-and-the-bad-seeds-push-the-sky-away

Nick Cave & The Bad Seeds
Push the sky away (Bad Seed/Playground)
Betyg: 4

Alla konstnärer behöver minst en utvecklingsfas i livet. Alltid på gott och ont. Nick Caves sexuellt frustrerade grottbluesrock i Grinderman var säkert nödvändig för honom. Själv blev jag ilsken och skämdes när jag hörde pinsamheter som ”No pussy blues”. Men han har också extraknäckt som manusförfattare till våldsamma spritgangster-filmen ”Lawless”. Här fick han vältra i manlighet, blod, svek och hämnd. Ungefär som i hans musik med andra ord.

Om vi glömmer åtminstone Grinderman för ett ögonblick och fokuserar på ”Push to the sky” så konstaterar jag ganska snabbt att det är Caves bästa album sedan 2001. De gubbsjuka tendenserna finns fortfarande kvar en smula, men Cave och hans Bad Seeds låter så självklara, avslappnade och vackert fokuserade. Sångerna är till synes enkla men slingrar sig in i svarta vrår och klaustrofobiska utrymmen. Lyssnar man noga så är arrangemangen de mest komplexa som den 55-åriga australiensaren har skapat på väldigt länge. Subtila detaljer, gnissel, en ofta framskjuten akustisk gitarr och inte lika orgelmarinerat som brukligt. Man hör att ”Push to the sky” har fått ta tid.
Vapendragaren och stämningsmannen Mick Harvey slutade i Bad Seeds efter förra albumet. Efter 36 år tillsammans var jag orolig att det skulle märkas mer. Men Cave verkar snarare mer inspirerad än någonsin. Ytterligare ett exempel på att förändring kan förnöja.

Den varma gothgospeln är intakt medan mässandet om bibeln och kristendomen har tonats ner. Mörkerprofeten verkar dock aldrig bli fri från sina demoner, de är hans elixir. Från hans hus vid havet med gigantiska fönster har Cave hittat tillbaka till mystiken, friheten och enligt honom själv galna fakta från Wikipedia. Sanna eller osanna? Det spelar mindre roll när hans mäktiga karaktärsbibliotek ska få liv genom bråddjupa ballader. Imponerande ”comeback”.

Lyssna också på:
Bill Fay: ”Life is people” (2012)
Nick Cave & The Bad Seeds: ”The Boatman’s call” (1997)