”Mitt längtande hjärta”/”The Sessions” – filmrecension för BT

22Feb13

the sessions

Mitt längtande hjärta
Regi: Ben Lewin
Med: John Hawkes, Helen Hunt, William H. Macy, Moon Bloodgood m fl.
Dramakomedi

Mitt längtande hjärta är en sexkomedi om en man med polio och hans sexterapeut. Filmen blev en av USA:s stora indiesuccéer förra året. Men så mycket indie är det inte. Favoriten John Hawkes spelar Mark som är förlamad från nacken och nedåt. Han spenderar mesta tiden i en järnlunga för att kunna andas ordentligt. Han är även poet och en 38-årig oskuld. Vad göra för att försöka leva ut sina kroppsliga lustar? Jo, du hyr ett sexsurrogat. Helt lagligt och väsenskilt från en prostituerad. En terapeut som lär dig om sex, tar dig igenom dess psykiska barriärer för att nå maximal fysisk njutning. Helen Hunt gör en bokstavligt naken rolltolkning av Cheryl och kallar det ”body awareness exercises”.

Att spela handikappad brukar vara en Oscarnominerings-garanti, men inte för Hawkes. På söndag är det Hunt som är nominerad och slåss om guldgubben. Samspelet mellan filmens centrala par är naturligt och välkomponerat.
Vi får inga djuplodande diskussioner om sex kontra känslor och filmens fortskridande är knappast unikt. Mycket av Marks ambivalens kring sex bottnar, bortsett från hans grava handikapp, i hans stränga uppväxt, hans systers död vi sju års ålder och att skuldbeläggandet från sina katolska föräldrar. Åtminstone enligt hjärnskrynklaren Cheryl. Samtidigt som sessionerna pågår frågar Mark sin präst (William H. Macy i Jon Bon Jovi-hårsvall) om strikt vänskapliga råd. Om filmen faller in i ett slags dubbelmoraliskt fack här har jag inte bestämt mig om ännu.

Ben Lewins film är doppad i lite för söt sirap, men en älskvärd liten bagatell. Mark O’ Brien är hämtad ur verkligheten och är nog lika glad som jag att han fick en finstämd komedi snarare än översentimental sörja a la I am Sam.

No Responses Yet to “”Mitt längtande hjärta”/”The Sessions” – filmrecension för BT”