Intervju med ”Den gröna cykeln”-regissören Haifaa al Mansour – text för FLM, nr. 20

07Mar13

120523014213-saudi-film-director-horizontal-large-gallery

Den gröna cykeln är den första filmen från Saudiarabien någonsin. Dessutom gjord av en kvinna. En dubbel triumf för Haifaa al Mansour som gick från jobb på ett oljebolag till att följa sin passion och göra en film om den unga flickan Wadjda som vägrar följa normen.

Hur svårt var det att göra filmen?
– Väldigt. Det tog fem år från att jag började skriva till att den blev klar. Att hitta producenter var en mardröm. Eftersom det inte finns någon filmindustri i Saudiarabien, inte ens biografer, så fick jag försöka utanför mitt hemland. Jag började leta i Europa. Till sist fick jag kontakt med Razor Film som även gjort Paradise Now och Waltz with Bashir. Efter det var det återigen tufft att hitta någon att samarbeta med i Mellanöstern, många var motsträviga på grund av konflikterna i regionerna.

I filmen får vi reda på att kvinnor knappt får höja rösten, inte får cykla, helst inte fånga mäns blickar. Du är kvinna och lyckades göra den här filmen?
– Vi fick lagliga rättigheter att filma i Saudiarabien eftersom tv är väldigt stort där. Jag kände hela tiden att hinder inte fick stoppa mig utan bara försöka nå mitt mål. Samhället är segregerat och konservativt så det var ofta svårt. Man kände ofta misstänksamma blickar från folk på gatorna. Många känner sig nervösa när de ser en filmkamera, tycker det är lite skrämmande. Vi tappade många locations och fick inte filma inne i ett köpcentrum. Det hände ofta att jag fick sitta i en skåpbil och regissera skådespelarna via monitorerna och walkie talkies.

Finns det någon särskild anledning till att Wadjdas högsta mål i filmen är att köpa en cykel?
– När jag började skriva manus så ville jag ha en flicka som representerade min värld, skola, by och folk omkring mig. Cykeln fick bli en symbol, både för modernitet och en slags frigörelse. Sedan försöker jag också göra en liten hyllning till Cykeltjuven.

Finns det mycket av dig i flickan Wadjda?
– Jag var mer blyg som barn. Wadjda är baserad på min systerdotter som var lite lättretlig och gjorde sina små egna revolutioner. Någon som ville sticka ut och inte fastna i massan. Filmen handlar mycket om att testa gränser, om vad som funkar i vårt samhälle och vad som inte funkar. Att inte låta någon annan säga vad du ska tänka och att finna sin plats.

I filmen anordnas en Koranen-tävling och Wadjda hittar ett dataspel som heter ”Learn the Koran the easy way”. Var hittade du det?
– I en leksaksaffär. Jag försöker vara så ärlig som möjligt när det gäller min egen kultur och hämtade även in allt det vardagliga som ingår i vårt samhälle. Det här spelet blev en del av det.

Vad blir nästa filmprojekt?
– I och med Den gröna cykeln så har det öppnats en dörr att berätta mer från mitt land. Här finns så många komplexa, fantasifulla och mörka berättelser som jag skulle vilja utveckla.

Fredrik Söderlund



No Responses Yet to “Intervju med ”Den gröna cykeln”-regissören Haifaa al Mansour – text för FLM, nr. 20”

  1. Kommentera

Kommentera

