”Faro” – filmrecension för Borås Tidning

15Mar13

Farofaro 3

Fadern, dottern och den heliga naturen

Faro
Regi: Fredrik Edfeldt
Med: Jakob Cedergren, Clara Christiansson, Maria Heiskanen, Göran Stangertz, Gunnel Fred m fl.
Genre: Drama
Betyg: * * * *

I Fredrik Edfeldt och manusförfattaren Karin Arrhenius första långfilm Flickan var premisserna och förutsättningarna ungefär desamma. Då lämnades en flicka ensam för att klara av det dagliga livet i ett hus djupt inne i skogen. I nya Faro flyr en pappa och hans dotter ut i skogen tillsammans efter en vinglig biljakt på en klassisk svensk landsväg. Han har mördat en annan man, men det blir aldrig ett sensationssökande fokus. Det behandlas snarare som en slags mänsklig nödvändighet i ett ursinnigt tillstånd som vi aldrig riktigt får bakgrunden till.

Faro är en lyckad genrekrock mellan ”tillbaka till naturen”-drama och tät thriller. Pappan och dottern Hella är satta i en situation som både blir en naturromantisk paniktillvaro och ett sätt att komma varandra närmare. Modern har dött under mystiska omständigheter. Allt bygger på små stickspår, förnimmelser, ett överhängande hot och att försöka leva så mycket som möjligt under en begränsad tid i en vacker och föränderlig miljö. Vetskapen om att det här inte kommer leda till något gott är ständigt där som en triggande tragik.
Situationen blir en överlevnad i ett mäktigt natursceneri. Men inte som en oöverkomlig och utelämnad kamp, utan snarare som en sinnlig skildring av både ett finstämt far och dotter-förhållande och hur naturen kan samspela och motverka.

Som i Flickan berättas filmen ur en ung flickas synvinkel. Ett barns blick på världen är så mycket renare och mer närvarande. Upplevelserna är alltid befriande från ett bagage, mer direkta och bortskalade från så många år av förutfattade meningar. Denna känsla lyckas Faro förmedla på ett befriande och taktilt vis. Duon Edfeldt och Arrhenius har gjort en impressionistisk och fasligt vacker tillståndsberättelse med lika mycket nordisk John Bauer-mystik som existentialistiskt här och nu-perspektiv.

Fredrik Söderlund



No Responses Yet to “”Faro” – filmrecension för Borås Tidning”

  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: