”Bäst före” – filmrecension för BT

22Mar13

bast-fore

Bäst före
Regi: Mats Arehn
Med: Brasse Brännström, Kjell Bergqvist, Göran Ragnerstam, Ewa Fröling, Meta Velander m fl.
Kategori: Dramakomedi

Jag får ofta känslan av att 40-talister inte fick må dåligt eller ha så kallad ångest. Det var något skamligt och en sak som hölls dolt. I den manliga företagsvärlden tog du bara ”ett järn” så var det bra sedan.
Regissören Mats Arehn är född 1946 och har gjort en bitterljuv generationsfresk som faktiskt aldrig klingar falskt. Det är en fin skildring av nostalgi, förlorade drömmar, vänskap och medelålderskriser.
Bosse (Brännström) är nyskild, bruten och förvirrad. Hans vänner Lennart (Bergqvist) och Anders (Ragnerstam) tar med honom på en Finlandskryssning. Där träffar Bosse gamla flamman Anna (Fröling) och gårdagens skimrande dagar gör sig påminda. Alla bär de på hemligheter där Lennart precis har fått en prostatacancerdiagnos och Anders försöker sig på en stand up-karriär.

Om jag ska ringa in filmen med några ämnesord så ligger ”låga sjukpensioner”, ”skilsmässa”, ”vänsterprassel”, ”bitterhet” och ”kollektiv stavgång” nära till hands. Ett pensions-Sverige av idag med andra ord. Bäst före är långt ifrån en kritik av hur regeringen sköter äldrevården, men kan ändå ses som en hop klarsynt taggiga gliringar för att göra oss medvetna om att det egoistiska samhället måste planas ut och blir mer milt och demokratiskt.

Komiken rider hela tiden på tragikens rygg och kvartetten i huvudrollerna har nog inte lyst så här starkt på länge. Åtminstone inte på en filmduk. Det gör lite ont i hjärtat, samtidigt som Arehn och manusförfattaren Ulf Kvenslers empati är gigantisk. En del uppenbara vändningar och ingredienser till trots så är Bäst före en oväntat lyckad liten bagatell.

No Responses Yet to “”Bäst före” – filmrecension för BT”