Depeche Mode: ”Delta Machine” – skivrecension för HD

27Mar13

Depeche

Depeche Mode
Delta machine (Mute/Sony)
Pop

Depeche Mode har aldrig gjort ett dåligt album. De låter bara mer eller mindre inspirerade. Personligen lyssnar jag väldigt sällan på en DM-skiva efter ”Ultra”. Den släpptes 1997.
”Delta machine” är ingen överraskning, ingen ny ”Violator”. Hoppet om det har nog de flesta tappat för länge sedan. Det finns en bottenlöst tråkig klyscha om band som hållit på väldigt länge. Att de inte har något kvar att bevisa. Fel! Musiker, skapare och konstnärer har alltid någonting att bevisa. Annars är det verkligen dags att packa ihop. R.E.M. kom till insikten och slöt kuvertet efter 30 år tillsammans.
”Delta machine” är förmodligen så bra som Depeche Mode förmår att vara 2013. Detta är deras jobb – en platta var fjärde år och en gigantisk turné. De har liksom ingen master degree i mikrobiologi att falla tillbaks på. Hardcore-fansen kommer troget och tittar, men de vill helst se sina kungar köra ännu en kavalkad med ”Enjoy the silence”, ”Behind the wheel”, ”A question of time” och så vidare.
David Gahan är fortfarande en av sin generations bästa sångare. Däremot borde hjärnan Martin Gore hålla sig ifrån mikrofonen. Han kväker mer än han sjunger nu för tiden. Dessutom har han väldigt svårt att släppa det religiösa tvivlet.

Andra hälften av ”Delta machine” är betydligt starkare. Mörkare, mer techno-graverad och intensiv. Den moderna dansmusiken har färgat av sig på Gore som släppte ett minimalistiskt technoalbum så sent som förra året. Depeche Mode har alltid handlat om den vackra kombinationen av minnesvärda melodier och den perfekt, nattsvarta ljudbilden. Ljudet är fortfarande unikt, men melodierna sviker allt som oftast. 13:e studioalbumet är varken en besvikelse eller något revolutionerande. Helt enkelt en tillräckligt stabil DM-historia av idag.

Lyssna också på:
Einstürzende Neubauten: ”Silence is sexy” (2000)
Pantha du Prince: ”This bliss” (2007)