Sällskapet: ”Nowy Port” – skivrecension för BT

Sällskapet

Ett oroväckande och tröstande mörkt sällskap

Sällskapet
Album: Nowy Port
Bolag: Razzia/Sony
Genre: Rock

Ungerska filmskaparen Béla Tarr annonserade sin resignation från filmvärlden i och med Berlin-vinnaren The Turin Horse (2011). Hans bildspråk är dröjande, svartvita och superrealistiska bilder av ett Europa som inget land i väst vill ta i med gång. Långa tagningar med kameraåkningar som försätter tittaren i ett slags hypnotiskt tillstånd. Jag får för mig att supertrion Sällskapet är gruvligt inspirerade av Tarr. Tanken tänds inte minst när jag ser Såg dom komma-videon. Hela paketet är som ett konstverk från svunna tider samtidigt stadigt förankrat i en världsdel som lägger ett mörkt täcke över alla miljoner förvirrade själar.

Det är intressant att se detta som slutet på en aktuell trilogi. Thåströms Beväpna dig med vingar, Osslers Stas och nu Nowy Port har alla släppts inom loppet av ett år. Nowy Port är en av de fyra stadsdelarna i polska staden Gdansk. Instrumentala E 40 är som en manisk krautkatedral som blickar tillbaka på storheter som Cluster och tidiga Kraftwerk. Fahren fahren fahren auf der E 40, ungefär. Allra bäst känns det att Sällskapet har hittat tillbaka till Einstürzende Neubautens kvarter igen.
Jag gillar Sällskapets totalt oblyga Polen- och Tysklandsvurm. Så länge du förflyttas till de inspirerande platserna, nästan känner dofterna och allt inte bara blir som en tom gimmick är allt ok. Bandet har alltid sökt sina ljudmässiga rötter här, bland nerlagda caféer, milslånga motorvägar och ländernas trasiga förflutna.

Att Sällskapet bara skulle vara Thåströms sidoprojekt där han får utlopp för en mer svårgenomtränglig sida är en grov missuppfattning. Sann till viss del, men Ossler och ”Pimme” har jobbat sida vid sida länge. Utvecklat en slags musikalisk samhörighet som de bara kan få utlopp genom detta band. Forna Thåströmkollegan Niklas Hellberg från industribandet Peace, Love & Pitbulls är lika viktig i treenigheten. Med sitt studiosnille och sin känsla för dov undergång kapslar han in allas visioner. Nowy Port är mer ett tillstånd än musik byggd på, i det här sammanhanget, överflödiga melodier. Anna von Hausswolff ligger och skorrar vänt i bakgrunden på ambient-stycket Bagatelle. Hon fick fritt utrymme och är gömd bland bråte och en sanslöst vacker pianoslinga. Låten skulle lika gärna kunna vara en drunkningsskildring. Och det menar jag i den mest positiva meningen. Titellåten är tveklöst ett av årets starkaste musikstycken och kommer utan tvekan att förbli så.

Detta är musik som stör och gör ont, men ger trygghet på samma gång. Den är så ohyggligt vass att låtarna riskerar att skära sönder cd-spelaren. Tack Sällskapet! För ert mod och er vilja att skita i alla tänkbara traditioner.

No Responses Yet to “Sällskapet: ”Nowy Port” – skivrecension för BT”