Christer Björkman-intervju – artikel för BT

02Maj13

Christer_Bjorkman

Christer Björkman sitter i arenan för att se så allt fungerar. Allt lyser i blått. Vi går upp genom snåriga trappor. Stråkar viner i bakgrunden när intervjun börjar. Något ligger i luften. Eurovision nummer 58 är runt hörnet.

– Just nu måste jag få en överblick och upplevelse över vilka utmaningar och problem vi står inför, säger Christer Björkman. Allt har varit en pappersprodukt tills nu. Annars sitter Christer mest på redaktionen och syr ihop de sista bitarna med mellanakter, slutversioner, dansrepetitioner med mera.
Det är fortfarande saker som inte är helt spikade. Låt oss kalla det en helhet, men på detaljnivå. En massa konstnärer har jobbat ihop för att till exempel skapa det grafiska uttrycket.
– Just nu är det ett slags krig där inne, alla är ”all in” med allting. Nu gäller det att börja sålla, renodla och få en struktur. Att skapa en dynamik som passar låtordningen.
Jag förmodar att detta är ett minutiöst arbete som kräver tid och tålamod?
– Absolut! Annars kommer inte låtarna utkristallisera sig mot varandra utan blir bara en gröt. Ingen insats får ett bestående intryck. Varje låt måste ha ett signum. Med Loreen kommer alla ihåg att hon inte hade något ljus. Att komma dit är en lång från var vi befinner oss just nu, säger Christer.

Jag känner att jag och Mr. Melodifestival måste prata lite kaos också. När vi sitter hemma i soffan och tippar vinnare från 39 olika bidrag ser allt så lätt ut. Men allt kräver en grundlig och fascinerande. Varje rörelse måste synkas, dansare måste veta sin exakta plats och ingen ljuskälla får skära sig.
– Just nu är allting kaos, varje dag. Till den grad att jag blir förvånad av varje moment som faktiskt funkar. Vi har till exempel ett hypermodernt system som skapar en personlig grafik till varje person. När varje person rör sig får du en effekt av det som projiceras – detta är en process som lätt kan gå fel. Och för någon vecka sedan funkade den absolut inte. Paniken var fullständigt med både dansare och där vi var tvungna att kalla in de som skapat systemet. I det här fallet är det Kanada. Vi får hoppas det löser sig tills det är dags.
Vissa kan faktiska vara trassligare än andra. Men oftast hittas lösningarna och det är ju faktiskt en förutsättning för att allt ska flyta så smidigt som möjligt.
– Vi kan väl säga att ju mer konstnärliga desto jobbigare kompromisser. Det blir svårare att flytta positionerna om det bara finns ett konstnärligt perspektiv utifrån en person. Du måste alltid lägga till tv-perspektivet, men det är aldrig folk tänker så, säger Christer.

Jag föreslår att vi vänder vi på steken och pratar om vad som är det mest överraskande bidraget för Christer 2013. Har han möjligen någon favorit…utom Sverige då?
– Jag hör ju det jag hör och har sett mångas stora ambitioner. Det är några som sticker ut. Danmark är en av de som kan vinna. Jag skulle inte bli jätteförvånad om vi bara fick gå över bron i maj nästa år. Annars brukar det handla om fyra fem låtar som kan ta hem det. Såna som Loreen och Alexander Rybak var ganska givna.
– Tävlingen är på ett sätt väldigt statisk där det finns precis allt – högt, lågt, brett, smalt. Vissa har väldigt bra smak och andra har så att säga udda smak. Vi ska hantera och få ihop det.
En fördel för de svenska arrangörerna i år är att de nästan helt fritt har visst inflytande för låtarnas startordning.
– Och det bli bra tv! Annars har det alltid lottats, vilket gör att du kan få fem ballader efter varandra. Folk slutar lyssna efter fyra. Det är otacksamt för både artisten och underhållningen.

Framträdandet och inramningen för årets svenska vinnare Robin Stjernberg och låten You har förändras en del. Christer menar att Sverige har en utmaning varje år eftersom vi har Europas största utslagningstävling.
– Allt är större och påtagligare. Det blir tråkigt när vi kommer med exakt samma nummer som vi hade tidigare. Ibland går det inte att byta för det var så klockrent. Återigen som Loreen. Förändringar är till för fansen, publiken och för oss som brinner för det här. Eftersom vi får ett antal månader från att vår artist vinner tills det är dags för Eurovision så då kan vi använda det för att förhöja upplevelsen.
Christer Björkman var själv med i Melodifestivalen 1992. Det var också i Malmö. Frågan är om detta en slags avslutning där cirkeln sluts…
– Det är speciellt. Hade jag varit i idrottsvärlden hade jag nog resonerat så, att det är för svårt att hålla fysiken uppe. Melodifestivalen är något annat, hur länge brinner man och tillför något? Än så länge är jag inte trött på det här. Jag har ju redan börjat spåna på nästa års melodifestival. Allt är en blandning av jobb, kall och hobby. Jag brukar säga att jag ligger i syltburken och ingen ber mig att komma upp.

En dag i Christer Björkmans liv:
Frukostmöte, åka till Malmö Arena vid nio, repetition hela dagen, summeringsmöte om åtgärder och kompletteringar, kl. 20 försöker han äta kvällsmat i lugn och ro men middagen blir oftast ett förlängt möte, svara på lite på mail på hotellrummet, sedan stupa i sängen med datorn på magen.

Fakta
Årets Eurovision Song Contest är den 58:e i ordningen. Sverige har vunnit fem gånger (1974, 1984, 1991, 1999 och 2012). I Malmö kommer sammanlagt 500-600 personer jobba med Eurovision plus drygt 2000 journalister. Och frågan vi alla väntat på – kommer Zlatan göra ett inhopp? Svaret är ja.

Fredrik Söderlund

Advertisements


No Responses Yet to “Christer Björkman-intervju – artikel för BT”

  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: