”Den ovillige fundamentalisten” – filmrecension för BT

03Maj13

fundamentalist

Den ovillige fundamentalisten
Regi: Mira Nair
Med: Riz Ahmed, Liev Schreiber, Kiefer Sutherland, Kate Hudson m fl.

Amerikanska journalisten Bobby har bott i Pakistans huvudstad Lahore i sju år. När vi möter honom ska han till en intervju för att försöka sätta dit Changez, misstänkt för terrorism. De träffas på ett café som befinner sig i ett slags nedtonat kaos. Innan första frågan besvaras måste han få höra hela historien. Om Changez överklassbarndom, hans strålande karriär som företagsanalytiker och till sist, som titeln säger, den ovillige fundamentalisten.

Filmen snuddar vid många genrer (terrorthriller, post 9/11-drama, konspirationsaction och coming-of-age), men känns inte så bekväm eller relevant inom någon. Den bygger broar utan att lägga till nya stenar. Bäst är inte helt oväntat Kiefer Sutherland som börshajen och mentorgestalten Jim Cross. Han under- och minspelar briljant på sitt eget manér. Britten Riz Ahmed (från bland annat satiren Four Lions) bär också ett stort lass på sina axlar. Förmodligen för stort eftersom filmen vobblar så enormt i både kosmopolitisk agenda och intensitet.

Jag kan inte låta bli att fantisera om hur mycket intressantare storyn hade blivit ur en kvinnas perspektiv. Dels fylls kvoten ”den framstående finanskvinnan på film” lite bättre och dels så får kvinnliga terroristvinkeln med sina extrakryddade tabun en intressant tolkning. Nu har regissören Mira Nair visserligen Mohsin Hamids roman att utgå ifrån, men djärva förändringar utifrån litterära källor har gjorts tidigare med lyckat resultat.

Nair är frustrerande inkonsekvent som filmare. Jag gillade hennes tidiga film Salaam Bombay om stadens gatubarn väldigt mycket. Monsunbröllop hade en stor skopa charm. Efter det har banan varit allt annat än spikrak och filmerna är till och med ojämna i sig själva. Delar av Fundamentalisten lever upp till sin vilja, men hälften är helt enkelt för trögflytande för att förtjäna något annat betyg. Det finns stråk som är kontroversiella och hade mått bra av en fördjupning. Nair sprider dessvärre bara ett dyrt glitter över dessa frågeställningar.

No Responses Yet to “”Den ovillige fundamentalisten” – filmrecension för BT”