”Vi” – filmrecension för BT

10Maj13

Vi

VI
Regi: Mani Masserat
Med: Anna Åström, Gustaf Skarsgård, Rebecca Ferguson, Sten Ljunggren m fl.

Gustaf Skarsgård tog knappt av sig kläderna från tv:s Bibliotekstjuven. Han bytte bara spelplats, medium och sniskade på sig producenthatten. Hans karaktär i Vi är nästan lika psykotisk, kontrollbehovsskadad och besser wisser-esque. Du har de runda glasögonen, det snedvridna leendet, humörsvängningarna och maniska svartsjukan. Är allt de här åkommor som egentligen bygger på en otrygghet i sig själv?

Nya lärarinnan Ida kommer till skolan. Det som börjar som blickar mellan henne och Krister utvecklas till gemensamt kryddskåp och ihopflyttning. Det som först inte märks slingrar sig ut till ett obehagligt förhållande byggt på skuld, förnedring och psykologisk krigföring. Samtidigt trakasseras Ida av en elev i klassen. Eller är det bara i hennes fantasi?
I början är fotot somrigt och gnistrande ljust, men successivt blir det daskigare och gråare. Sexet ska vara på riktigt så vi förstår den initiala passionen. Dogma är gjort, get over it.

För manus står Jens Jonsson (har han egentligen gjort någon stort sedan suveräna miniserien God morgon alla barn?) och det är i ärlighetens namn ganska kackigt. Hon är passiv, flickig och svag. Han kommer alltid till räddning och har ett lite väl starkt förhållande till sin mor. Bara det att Krister kallar Ida för ”lilla fröken”.

Jag ser vad teamet försöker göra. Ta Sista tangon i Paris och sina djupaste Polanski- och Bergmandrömmar om ett klaustrofobiskt förhållande för att göra något djupsinnigt. Aj, det funkar inte. Slutscenen är en av årets värsta. Och det menar jag inte på ett bra sätt. Uppbyggnaden är ganska intressant och otäck. Något pyser under ytan. Det som vill vara fina regissörsdrömmar blir snarare 9 ½ vecka möter några ihopslängda Bullenavsnitt. Samtidigt är könsrollerna otroligt skeva. Ida förnedras, är sedd som en prostituerad, sväljer allt med en slags stolthet och tar av sig kläderna så fort det ska pratas allvar. Psykotisk lärare eller inte, det håller inte ihop. Om du skulle tveka på Idas flickighet så går hon omkring med en gigantisk fläta i hela filmen.

Mycket av det här borde stannat på filmskolenivån. Kom igen Sverige, den här filmvåren börjar också se märkligt svag ut. Se gamla klassiker i sommar och vänta på hösten är mitt tips.

No Responses Yet to “”Vi” – filmrecension för BT”