Pet Shop Boys – konsertrecension för HD

10Jun13

pet-shop-1

Pet Shop Boys
Falconersalen, Köpenhamn
Söndag 9 juni
Pop
Betyg: 5

Jag känner mig som ett barn, överrumplad av briljans. Ibland kan jag knappt förstå vad som händer framför mig. Det är så vackert, så storslaget. Andra låten är ”One more chance”, öppningsspåret från ”Actually” som släpptes 1987.

Pet Shop Boys var nog det första popbandet jag verkligen gillade, det jag har följt längst. Vi har haft våra duster, men jag har alltid respekterat och återvänt till Neil Tennant och Chris Lowe. Kärleken blir extra tydligt när jag ser dem på en stor scen med hattar som lyser blått, gigantiska bilder på duons huvuden och dansare som projiceras inuti.

Tennant är en av de mest sofistikerade popstjärnorna de sista 30 åren, Chris Lowe håller sig i bakgrunden bakom synten. Samtidigt är han melodisnillet. Han som har skrivit alla klassiker som radas upp ikväll – ”It’s a sin”, ”Domino Dancing”, ”Rent”, ”I’m not scared” och ”Miracles” för att nämna några. Många låtar har fått en techobehandling i bandets popverkstad, andra är intakta. Allsången är som en ångvält på sina ställen, men aldrig som i en ölhävarrocktappning utan ljus, stämningsfull och taktfast. Tennant verkar älska den danska publiken och säger ”mange tak” flera gånger.  På torsdag spelar ett annat band från samma era i Köpenhamn. Depeche Mode och PSB har rent tidsmässigt följt varandra. Jag har alltid föredragit de två männen från London. De är inte lika mörkt mässande, men har en smart ironi, bättre kvalitékonsekvens och större melodier.

PSB:s ljusshow är den bästa jag sett sedan Pink Floyd på Ullevi 1994, den påminner ibland om Stanley Kubricks intergalaktiska trippar från ”År 2001 – ett rymdäventyr”. Laserkaskaderna tränger igenom allt som en kniv genom varmt smör. Tennant sjunger lika tonsäkert som när han var 30, dansarna har djävulsskallar på sig och dansar runt i en slags diabolisk balett. Jag sitter och slår anteckningsblocket mot mina knän samtidigt som min okuvliga kärlek faller ner i ett PSB-universum. Allt faller på plats – estetiken, arsenalen av hits och det underliggande vemodet i sångerna. Det här är förmodligen redan årets bästa konsert.

Fredrik Söderlund



No Responses Yet to “Pet Shop Boys – konsertrecension för HD”

  1. Kommentera

Kommentera

