Rapport från OFF-festivalen 2013

07Aug13

off-fest-2013-kato-1

Nyss hemkommen från södra Polen – omtumlad, nykär och med en lever som sett bättre dagar. Jag pratar inte om pärlan Krakow utan den öststatspräglade och smått ruffiga staden Katowice. Hela centrum är en byggarbetsplats, den stillastående värmen blir som ett kletigt täcke. I stadens turistkatalog kan du läsa ”not the belle of the ball”. Nej, Katowice är inte balens drottning på något sätt, bortsett från en bargata där ställen som Kato har öppet dygnet runt.

Men, och här kommer ett gigantiskt MEN, i utkanten av staden hålls musikfestivalen OFF – en av de bästa, mest gemytliga och omhuldande festivaler jag har varit på. En undangömd pärla. Förmodligen för nästan hela Västeuropa. Framför allt för alla som tillber sina hipstermössor i Sverige. Vid närmare eftertanke är OFF som en polskt Way Out West. En väsentlig skillnad är öl och drinkar som inte kostar mer än 30 svenska kronor, lyxigt boende och bra komfort. Allt för en spottstyver.

Grolsch-Logo

Att vi har samlat ihop ett gäng på runt 25 personer från Stockholm och Malmö är förmodligen det bästa av allt. Det är så kul att festivalpersonalen får dra ut oss från området klockan fem på morgonen. Då åker många av oss givetvis in till bargatan och fortsätter där.

Ok, till musiken. Åttonde festivalen i ordningen visade upp ett imponerande program där posternamnen var The Smashing Pumpkins, My Bloody Valentine och Godspeed You! Black Emperor. Tre band som jag antingen har högaktat eller fortfarande gillar väldigt mycket. Förväntningarna på Smashing (betyg 7/10) var låga, men trots en svag och brötig inledning och en totalt onödig Bowiecover tog det sig. Billy Corgan såg mer deprimerad ut än på länge men levererade hitsen med intensitet. MBV (6,5/10) har så att säga framtiden bakom sig. Nya skivan är ett mestadels trist eko från en tid som flytt. Det är oerhört mäktigt att se shoegazemilstolpar som ”Only Shallow”, men mellanlåtarna är tråkiga beyond belief.

In the dark … Godspeed You! Black Emperor.

Godspeeds (8/10) molande postrockkatedraler blir aldrig omoderna och fortsätter att försätta mig i en slags obeskrivlig trans. Största stunden var min favoritlåt ”Moya”. Resten byggdes upp till näst intill höga höjder.
Till de mindre akterna hörde Austra (6/10), The Soft Moon (7/10), Julia Holter (6/10), Circle (7/10) och Deerhunter (det jag såg 7,5/10) – alla bra och bitvis smått fantastiska. Festivalens bästa låt och mitt (numera) obligatoriska gråtmoment var när Nite Jewel (7,5/10) tolkade Kraftwerk och framför allt en av syntälsklingarnas bästa låtar ”Computer Love”. Efterföljande och ommodellerade ”Radio-Activity” var näst intill lika stark.

Som alltid när jag kommer hem från platser, upplevelser eller situationer som skakat om mig känns en hemkomst vemodig och förvirrande. Vad ska jag göra när jag sätter mig på sängen i en kokande varm lägenhet? Något annat än att försöka sammanfatta dessa otroliga dagar känns som ett svek. Så här blev det – en kort rapport, ett stickprov eller en gäng spridda förnimmelser.

Tack Polen, tack OFF och tack mitt kära festivalgäng. Vi ses 2014!

Fredrik Söderlund



No Responses Yet to “Rapport från OFF-festivalen 2013”

  1. Kommentera

Kommentera

