”Kick-ass 2” – filmrecension för BT

En köttig uppföljare till ettan

Kick-ass 2
Regi: Jeff Wadlow
Med: Aaron Taylor-Johson, Chloë Moretz, Christopher Mintz-Plasse, Jim Carrey m fl.
Genre: Action
Betyg * * *

Den första Kick-Ass-filmen är en av senare års bästa actionfilmer. Fylld med kärleksfull ironi och glimten i ögat till en genre som blivit mer och mer uttjatad de senaste åren. Den där smarta superhjältefilmen där vanliga ungdomar tog sig an skurkarna på gatorna. Det största och mest åtråvärda målet blev stadens rikaste och mest osympatiska tonåring Red Mist.

Kick-ass är en serie från början som nog få i Sverige hade hört talas innan filmatiseringen för tre år sedan. I första filmen börjar allt med nörden Dave. Han när en romantisk dröm om att göra något åt sitt innehållslösa liv, blir inspirerad av några likasinnade på internet och gör några tafatta försök till rättsskipning där han valde namnet Kick-ass. När han träffar Hit-girl (alias Mindy) ställs hans värld på ända. Hon är en av seriehistoriens coolaste superhjältar med så mycket girl power att det mesta bleknar i jämförelse. Tränad av sin far, en lila dräkt med samma färg på håret är hon en virtuos med sina vassa knivar och sina martial artskonster. Vad hette tjejerna i X-menfilmerna nu igen? I första filmen blandades asgarv med skratt som satte sig i halsen. Svängningarna mellan våldsamma sekvenser och enformiga dagar i high school var totala.

I tvåan är vi tillbaka, men allt är inte riktigt som förra gången. Hit-girls pappa dog i första filmen och nu är pappans gamla poliskollega Marcus hennes förmyndare. Hon har svurit att lägga superhjältebiten på hyllan för att hedra sin far. Mitt i slutkaoset och uppgörelsescenen i första filmen dog även Red Mists pappa. Men nu har han döpt om sig till Motherfucker för att han råkade döda sin mamma när hon solade i sitt solarium. Striden trappas upp, gängen blir större, Kick-ass väntar på att Hit-girl ska inse sitt rätta jag och strida vid hans sida. Han vill bli hennes Robin om hon är hans Batman. Bland annat gör Jim Carrey en fantastisk roll som den grånande översten Stars and Stripes som leder det goda gänget. En rolig passning till hans roll som Gåtan i den tredje Batmanfilmen. Över huvud taget stöter vi på många hälsningar till populärkulturella fenomen som The Matrix, Fight Club, Kill Bill och Michael Jacksons Beat it-video för att nämna några.

Det finns en slags sensmoral om att vi alla bär våra masker och att hämnd inte alltid är den bästa lösningen. Lite bibliskt, lite vardagsfilosofi. Och filmens kanske viktigaste fras ”This is not a real comic book. It’s real life”. Så klart både ja och nej. Superhjältar finns inte på riktigt och livet där ute kan vara hårt. Å andra sidan skulle mänskligheten tjäna på om vi var lite snällare mot varandra.

Uppföljaren är ibland långt ifrån lika bra som första filmen. Den är ofta för blodig, köttig och onödigt in your face med sitt ständiga slaktande. Det charmiga, lekfulla och varma finns inte riktigt där. Samtidigt är Kick-ass 2 förmodligen en av de bästa actionfilmerna som kommer gå upp det här året.

No Responses Yet to “”Kick-ass 2” – filmrecension för BT”