”Mitt liv med Liberace” – filmrecension för BT

30Aug13

Behind-the-candelabra

Mitt liv med Liberace
Regi: Steven Soderbergh
Med: Michael Douglas, Matt Damon, Dan Aykroyd, Rob Lowe m fl.

Liberaces superstjärnestatus stäckte sig över fyra årtionden. Steven Soderberghs film fokuserar på 70- och 80-talet. Liberace kallades för Mr. Showmanship och var kungen av prål. Allt badar i guld, kandelabrar, glittriga kostymer och ramas in i ett superkitschigt palats. När han träffar den mer än hälften så unga Scott Thorson, vars biografi filmen bygger på, inleds en kärlekshistoria. Liberace lyckades hålla sin sexuella läggning som gay hemlig hela sitt liv.

Soderberghs film är ett extremt snyggt ljussatt drama. På ett softat vis som för tankarna till Boogie Nights. Michael Douglas som Liberace och Matt Damon som Scott storspelar i ett slags märkligt kungen och tjänare-upplägg. Inte någon av dessa har agerat i så känslomässigt avklädda roller på flera år. Det går till och med så långt att Scott plastikopererar sönder sig för att likna den som blir hans fadersgestalt. Han får finna sig i Liberaces nycker och kontrollbehov likt alla små hundar som springer omkring i det gigantiska huset.

Det framgår också tydligt att Liberace var en ensam och sorgsen man med storhetsvansinne, men samtidigt någon med en entertainerbegåvning som få under den perioden. Tyvärr vågar inte Mitt liv med Liberace riktigt ta ut svängarna utan fastnar lite för mycket i sin egen glamour. Att vi dessutom inte får någon bakgrundsstory bidrar till att mysteriet inte får något större djup.

Från början var detta en tvfilm för HBO, men den sågs av så många att den nu får biopremiär i hela Europa. Den funkar trots allt som en stark biografifilm. Inte minst som en färgsprakande och intressant motpol till kommande filmatiseringen om Monica Zetterlund.

No Responses Yet to “”Mitt liv med Liberace” – filmrecension för BT”