Jay Smith – ”King of man” – skivrecension för HD

11Dec13

381634

Jay Smith
”King of man” (Gain/Sony)
Rock
Betyg: 2

Jay Smith vill, åtminstone enligt konvolutet, vara ”king of man” med cigarett i mungipan och Dregen-pose – som plockad från en reklampelare för Carlings herrkollektion. Stone Temple Pilots, Pearl Jam och Nirvana (som för alltid kommer att vara för bra för att klumpas ihop med de andra banden i genren) är orubbliga ledstjärnor.

Nu ska alltså det andra, mer personliga, albumet ut på marknaden. Finns det oväntade inslag? Inte alls. Jay gjorde coverlåtar på både ”Bad romance”, ”I want it that way” och ”Against all odds” i Idol. Nu vill han bryta sig ut och tvätta bort den stämpel han fick av att vara en oväntade rocker som vann hela klabbet. Problemet är att det raspiga vibratot inte går ihop med den stabbiga och välfriserade bluesrocken.

I vanliga fall skulle ord som stenhårt, aggressivt, kraftfullt och kaotiskt passa helt okej i en rockrecension. Men det är svårt att använda dem här. Allt är paketerat som en oblyg flirt med valfri kommersiell radiostation eller Billboardlistan i USA. För att göra ovanstående ord rättvisa hade skivan behövt låta mer som exempelvis The Stooges ”Fun house”, Black Sabbaths ”Paranoid” eller Afghan Whigs ”Gentlemen”.

Nu kanske det här omdömet låter väl hårt”, men förväntningarna var inte skyhöga. Under förutsättningarna gör Jay Smith trots allt ett habilt album som kan funka tillräckligt bra för att ta honom över Atlanten. Mer troligt är dock att han blir kvar här hemma och får stå ut med att vara den lokala hjälten under resten av sin karriär. Man brukar prata om ”den svåra tredje skivan”. Hur den kommer att låta vet bara superproducenterna och Jay själv. Erfarenheten säger dock att den som gett sig in i Idolleken får leken tåla.

No Responses Yet to “Jay Smith – ”King of man” – skivrecension för HD”