Neneh Cherry: ”Blank Project” – skivrecension för HD

19Feb14

blank_project-26395551-frntl

Neneh Cherry
Blank Project (Warner)
Betyg: 4

Det är faktiskt ofattbart att Neneh Cherry inte har släppt ett soloalbum sedan ”Man” från 1996. På något sätt har hon alltid känts som en given del i det svenska musikklimatet. Hon var visserligen inte legat på musikalisk latsida, men familjetriphop-projektet CirKus på 2000-talet känns mossigt även idag och The Cherry Thing-skivan för ett par år sedan var pretentiöst jazz-mischmasch. ”Blank Project” är något helt annat – metallisk, minimalistisk, rå och tung. Musiken går i precis rätt riktning.

Det smutsiga kan ha att göra med att skivan spelades in i ett London-område som gud glömt. I en studio på en plats bortom butiker, social kommunikation och som består av högljudda fabriker. Tillsammans med elektroniskt baserade RocketNumberNine och mer namnkunniga Four Tet (Kieran Hebden) har hon skapat en pumpande varelse till album. Mörkret till trots finns ändå något skinande som skulle kunna få vilken grå brittisk himmel som helst att spricka upp.
Är ”Blank Project” popmusik, r´n´b, soul, electronica? Det spelar ingen roll. Genreindelning är onödig och smått omöjlig. Albumet är bara hypermodernt.

Cherrys skiva balanserar imponerande mellan den torra men organiska produktionen, de spöklika orgelslingorna och sångerskans röst som aldrig går att ta miste på. Detta är en djärv pånyttfödelse. Långt ifrån konstlad utan bara ärlig och genomträngande. Skrattet i sista låten kan tolkas som både revansch och lyckan över att vara tillbaka efter 17 år. Stoltheten över att ha avslutat ett nytt kapitel och förhoppningsvis snart börja på ett nytt. Robyn-duetten ”Out of the black” med Radiohead-smattrande trummor får också räknas som en symboliskt steg ur frånvaron.
”Blank Project” är oerhört väl spenderade år i soloexil.

Lyssna också på:
Missy Elliott – ”Under construction (2002)