Minneskrönika: ”Malik Bendjelloul” – för Borås tidning

14Maj14

MalikBendjelloul-AndersWiklundScanpix

Jag fäller tårar när jag skriver det här. Det har aldrig hänt att jag blivit så berörd av att skriva en text. Att ta avsked från någon som jag dessutom kände lite grann. Jag och Malik Bendjelloul gick på samma gymnasium i Ängelholm och träffades då och då. Han blev en lokalkändis efter rollen i ungdomsserien Ebba & Didrik. Journalisten och storebrodern Johar och jag är lika gamla. Jag var hemma hos familjen några gånger. Det var där jag träffade Malik för första gången. Jag kan inte säga att jag kände honom väl, men vi kom bra överens snabbt. Förmodligen för att vi båda två var stora Pet shop boys-fans.
Tiden går och 20 år senare gjorde jag en stor intervju med honom innan hans imponerande dokumentär Searching for sugarman ens var färdig. Han satt fortfarande och klippte ihop animationerna i sitt eget kök. Filmen blev hans livsprojekt och det som många kommer minnas honom för.
När jag såg filmen för första gången var det på en liten innegård i Malmö. Malik var där och ursäktade sig lite blygt för att filmen vi just såg inte var i sin slutgiltiga form. Den relativt lilla skaran blev ändå berörda. Det snackades efteråt. Både tyst och högt. Filmen var nyskapande i sitt sätt att närma sig dokumentärgenren. Resten är historia och framför allt en väldigt tragisk sådan. Nyheten om att han plötsligt dött var minst sagt chockerande – hur? varför?
Jag såg honom alltid som en människa med stor livslust. Alltid glad och med ett stort leende på läpparna. Någonstans fanns den där upptäckarglädjen som är ovanlig. Journalistbanan började på kulturprogrammet Kobra. När han fick åka till Düsseldorff och träffa medlemmar från Kraftwerk gick lyckan genom rutan.
Så var det uppenbarligen inte alltid, men det var så jag uppfattade honom. Som hos så många konstutövare fanns också den mörka sidan. Johar avslöjade i medierna att hans lillebror hade varit deprimerad sedan ett tag tillbaka. Möjligen blev hans mångåriga och unisont hyllade projekt först som ett ihållande glädjerus. Men när all uppståndelse har lagt sig kommer ofta bakslaget och frågan ”vad händer nu?”. Det får vi aldrig veta och spekulationer är oftast onödiga.
Malik var en av de mest lovande, för att inte säga, en av våra bästa filmare vi hade i det här landet. Han gav dessutom ett unikum som låtskrivaren Sixto Rodriguez en revansch som han aldrig fått annars. Därför passar några rader från låten Silver words? extra bra. Både som ett avsked och ett tack:
”But oh if you could see. The change you’ve made in me. That the angels in the skies. Were envious and surprised. That anyone as nice as you. Would chance with me”

Fredrik Söderlund



No Responses Yet to “Minneskrönika: ”Malik Bendjelloul” – för Borås tidning”

  1. Kommentera

Kommentera

