Jane Campion – artikel för Etc. 14/5 2014

15Maj14

Jane Campion

Filmfestivalen i Cannes startade i veckan. Ledare för årets jury är regissören Jane Campion. Sedan långfilmsdebuten Sweetie har hon med skärpa gestaltat kvinnor och de normer de förväntas följa.

Jane Campions senaste verk är den hyllade miniserien Top of the lake (2013). Polisen Robin (Elisabeth Moss från Mad Men) leder en utredning kring en 12-årig flicka som försökt ta livet av sig. Det visar sig att flickan är gravid i femte månaden. Plötsligt försvinner hon spårlöst och en jakt på både henne och hennes förflutna tar vid.
Top of the lake är lite som ett Twin Peaks i ett av Nya Zeelands svindlande vackra bergsområden. För varje avsnitt kommer vi allt närmare Robin och hennes traumatiska historia nystas upp. Hon är också en karaktär som står upp för sig själv och försöker få de manliga poliskollegorna att kliva ner från sina alfahanne-berg. Miniserien är ett nytt kapitel i Campions konstnärliga utveckling. Den är råare, mer rakt berättad och troligtvis det starkaste hon hittills har gjort.

TOTL

Jane Campion har vigt sitt filmskapande åt att närskåda kvinnors psykologiska världar. Alla hennes långfilmer och några av hennes tidiga kortfilmer kretsar kring kvinnliga huvudkaraktärer och deras erfarenheter och synvinklar. Kvinnorna har ofta en bakgrund som varit svår men som de blivit stärkta av. Problemen uppstår när deras begär blir för stora och framtiden oviss. Inte sällan har det att göra med en kärleksaffär som de innerst inne vet aldrig kommer att hålla i längden. Lust som ofta leder till tragik är en röd tråd i Campions filmer. Vi får se baksidan av ett passionsmynt. En baksida av inskränkta normer som inte låter kvinnorna blotta sin sensualitet på samma sätt som männen. Detta gäller framför allt periodfilmerna som utspelar sig på 1800-talet. Både Pianot (1993), Porträtt av en dam (1996) och Bright star (2009) är förlagda till en tid då suffragettrörelserna började få fäste och kampen för kvinnlig rösträtt tog form – en tid då kvinnan började slå sig fri från manlig dominans och stereotypa könsroller.

The Piano

Det omkringliggande landskapet eller skådeplatsen för handlingen spelar ofta en stor roll. Ett tydligt exempel är i senaste Top of the lake, men det gäller även hos andra av hennes filmer. Det kan vara den vidsträckta stranden och den snåriga djungeln i Pianot, de mörka kvarteren i mordthrillern In the cut (2003) eller den sagoaktiga färgsättningen i genombrottet En ängel vid mitt bord (1990), där poeten Janet Frame sätts placeras på mentalsjukhus efter en felaktig diagnos av schizofreni.

Många filmer spelar också på kontrasten mellan det sinnligt laddade och det destruktiva, men alltid i en vacker omgivning. Resultatet skapar en intelligent tydlig laddning i filmer som Bright star, och Porträtt av en dam och Sweetie (1989).

Bright star 2

Jane Campion är en ojämn men alltid intressant filmskapare. Hon går från bottennapp som Holy smoke (1999) till stordåd som Pianot. Men hellre någon som vågar gå utanför det förväntade än en regissör som att stryka medhårs bara för att en manlig konstutövardominans och kanon förväntar sig det. Hon hittar alltid en begåvad balansgång mellan det feminina och feministiska. Kvinnorna kraschar ofta som nedbrutna hjältar, men är samtidigt individer som är beredda att ta sina chanser för att komma dit de vill.

 

FAKTA
Jane Campion föddes på Nya Zeeland 1954. Det stora genombrottet kom med Pianot (1993). Filmen blev den första gjord av en kvinna som fått en guldpalm genom Cannesfestivalens då 47-åriga historia. Pianot fick också en Oscar för bästa manus.
Campions filmer tar en starkt feministisk position och undersöker kvinnors liv genom olika tidsepoker. Regissören själv säger själv att hon framför allt inspireras av 1800-talslitteratur och konstnärer som Frida Kahlo.
Ett träffande citat från filmaren är: ”To deny women directors, as I suspect is happening in the States, is to deny the feminine vision.”.
 Campion är aktuell med miniserien Top of the lake och som juryledare i årets filmfestival i Cannes som varar mellan 14 och 25 maj.

Text: Fredrik Söderlund

 



No Responses Yet to “Jane Campion – artikel för Etc. 14/5 2014”

  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: