Mando Diao i Hovs Hallar – recension för Helsingborgs Dagblad och Dalarnas Tidning

25Maj14

EL_Mando_Diao_2_1013402v530x800

Mando Diao
Hovs Hallar, Båstad
Lördag 24 maj

Artister måste alltid försöka bräcka varandra när det gäller att lansera sig själva. Hitta sätt att skapa mystik och en aura av exklusivitet. Många känns krystade, desperata och som ett skrik på nyskapande. 2003 bad Kent alla bära vitt. Effekten blev sektliknande och Jocke Berg blev en diktator som kunde leda sin fans vart han ville. En cd som ensam individ har tyvärr börjat tyna bort som något från en svunnen tid.

En sån här konsert är klurig att skriva om. Mando Diaos happening är en artikel i sig. Fansen som är här har luskat ut infon om ett ”secret gig”. De fick sin biljett genom gåtor och får nu slussas ut i turistbussar till en hemlig plats. Det visar sig vara Hovs Hallar utanför Båstad. Ett vackert naturområde som några i bandet har en stark relation till.

Arrangemanget känns också som är en reklamkampanj för en energidryck som vi inte behöver nämna. Konserten är uppbyggd med bakomliggande havsutsikt. Det står en massa trekantiga isblock i hårdplast på scenen. Efter ett tag kommer Gustav Norén i svart kåpa ut och tänder dem. Effektfullt. Däremot är bandets kläder snarare effektfula. Guldiga medaljonger runt halsen, blonderat hår och en tajt töntig ryggsäck på Noréns nakna överkropp. Det känns inte på riktigt. Så långt ifrån senaste Gustaf Fröding-tolkningarna att poetens skelett förmodligen lyser i chockrosa.

Jag respekterar ändå en 180 graders vändning. Mando Diaos är inte hundraprocentig, men intentionen ska prisas. De visar bredd. Ingen kan klandra någon för det. Ännu en rockskiva hade känts för trist. Men första spelningen för turnén är ändå en rockkonsert som blandar låtar från hela karriären. Solen är på väg ner när genombrottsballaden ”Mr. Moon” spelas. ”Gloria” är omarbetad till spänstig disco och ”Forgive Forget” från Caligola-projektet är uppumpad till max.
Det har rest folk från hela världen så bandet pratar engelska. En imponerande dedikation från båda håll.

Neon, blippiga syntar, dansröj, silvriga gitarrer och vocoders. Textrader som ”It’s a new wave moving slowly through the night” Yta kolliderar med innehåll. Bandets melodier är fortfarande där, men inlindade i lager av 30-årig nostalgi. Bäst är ”Black Saturday” från senaste skivan. Så bra att gruppen kommer in på scenen igen och kör musten ur den helt. En fin helkväll där publiken får fortsätta att dansa in natten på efterfesten.

No Responses Yet to “Mando Diao i Hovs Hallar – recension för Helsingborgs Dagblad och Dalarnas Tidning”