Intervju med Mike Leigh – artikel för Etc.

24Dec14

MrTurner-Leigh

Mike Leigh har grusat sin egen gång som en av Storbritanniens bästa socialrealism-skildrare. Den här gången är det en betydligt större produktion än vanligt. Filmen om konstnären William Turner har grott i regissören huvud i 15 år och har äntligen blivit färdig.

Han är lite butter till en början och avslutar många svar med ett säreget klickande med tänderna. Det finns ett smått sarkastiskt leende bakom det gråa skägget. Jag börjar med att lite ironiskt säga att vi inte alls ska prata om nya filmen utan om mina favoriter från förr. ”Det är ok, vi kan prata om vad som helst” blir svaret.

Mike Leigh har gjort filmer och pjäser sedan tidigt 70-tal. Djupt gripande dramer och socialrealistiska nedslag där karaktärerna ofta bär på ett psykologiskt bagage. De handlar om människor i marginalen. Det gäller även senaste filmen Mr. Turner. Men här är skalan lite större och penseldragen bredare. Skildringen berättar om de sista 25 åren i målaren William Turners liv. En av Englands viktigaste konstnärer sedan 1800-talet.
– Jag började upptäcka, förstå och verkligen se honom när jag pluggade på konstskolan i början av 60-talet. Du kan ägna en hel livstid åt att hitta nya saker i hans verk eftersom han var så väldigt produktiv och varierande. Jag visste inte så mycket om mannen Turner, men jag insåg snabbt att han var en väldigt komplex människa som hela tiden pendlade mellan passion och ett minst sagt burdust beteende, säger Mike Leigh.

Mr-Turner

Den Cannes-belönade rollen som Turner spelas av Timothy Spall. Det är sjätte gången regissören och Spall jobbar tillsammans (fem långfilmer och en pjäs). Och det är ett imponerande porträtt. Han går och grymtar, pustar och haltar sig fram genom hela filmen.
Det måste vara svårt att förkroppsliga en människa som har varit död i 150 år?
– Ja, men du kan alltid göra en gestaltning utifrån källor. Vi läste biografier och där stod ganska tydligt hur han pratade och rörde sig. Man kan aldrig veta exakt, men det är såklart upp till mitt och Spalls samarbete att göra en så nära tolkning som möjligt.
Fanns det någon tvekan om att Spall skulle spela Turner?
– Aldrig. Jag skrev manuset med honom i åtanke hela tiden. Han har den rätta fysiken, uttrycket och omvandlingsförmågan att göra denna typ av ambivalenta karaktär, säger Mike Leigh.

Leigh jobbar alltid väldigt tätt med sina skådespelare och sitt team. Förberedelserna går till på samma sätt som de gjorde på debuten Bleak moments för över 40 år sedan. Eftersom Leigh har själv en skådespelarbakgrund tar det ibland flera månader att mejsla fram karaktärerna.
– Samtidigt får skådespelarna mycket spelrum när det gäller improvisation. Jag skriver ett manus som vi utgår ifrån. Sedan får det utvecklas under tidens gång, säger Leigh.
Regissören har också haft ett ömsesidigt och fruktsamt samarbete med fotografen Dick Pope sedan många år. Det är extra påtagligt i Mr. Turner. Många scener försöker vara direkt återgivna som konstnärens målningar med sina specifika hamnar, skepp och hur himlen öppnar sig över landskapen.
– Jag har alltid sett Turner som en filmisk målare och därför passar han perfekt som ett filmämne. Vi satt och väntade på att moln skulle försvinna och att det rätta morgonljuset skull infinna sig. Turner hade en fantastisk och egensinnig förmåga att fånga både ljus och kanske framför allt den guldbruna färgskalan. Jag har aldrig varit lika väderbunden i mina andra filmer. Då har ett mörkt och regnigt väder snarare gjort filmerna bättre, säger Mike Leigh med ett vad som kan liknas vid ett skratt.

mr-turner-2014-003-turner-walking-to-hilltop-stone-cabin

Mike Leigh menar att hans filmer har förändrats i takt med hur han själv och samhället runt omkring har förändrats. Tittar man på utvecklingen går det lätt att spåra hur den samhälleliga temperaturen varit kallare i vissa perioder. Många av 80-talsfilmerna var starkt kritiska mot Thatcher-regimen och hur hennes kapande av stöd gjorde det svårare för de som redan kämpade. De senaste tio åren har filmer som Another year (2010) och Topsy Turvy (2000) handlat om att åldras. Innehållet i filmerna är alltid subjektivt och har lyckats tala till många människor. En av de gemensamma nämnarna är hur filmerna har varit konstanta i sina ämnen och aldrig väjt för att sticka lite extra i ögonen.
– Mina filmer har gått igenom en omedveten förändring sedan jag blev förälder. Jag kan nog säga att de är mer varsamma och stillsammare i sitt närmande av karaktärerna. Sedan är det såklart på grund av mina samarbeten. Dick Pope och jag pushar varandra och testar hur mycket vi vågar och hur vi ska bli mer modiga. Jag har alltid följt mina egna principer och tycker mina filmer har blivit mer sofistikerade med åren.
– Någon annan regissör sa att varje film man gör är samma om och om igen. Lite som att banka på samma trumma. Som små självbiografier. Jag försöker göra olika filmer inom genren och filmskapandets egna natur. Det svåra i livet ska speglas i mina filmer. Det har jag alltid strävat efter och kommer fortsätta göra, säger Mike Leigh.

timthumb.php

FAKTA:
Pjäsförfattare och filmregissören Mike Leigh fyllde 71 i februari i år. Han är utbildad inom både skådespeleri, konst och film. Långfilmsdebuten Bleak moments kom 1971. Mellan 1973 och 1985 gjorde han nio filmer för BBC.
Det empatiska, rörande och bitska har alltid varit ett viktigt innehåll i Mike Leighs filmer. Han har gått från att upptäcka sitt ursprung och sin identitet i Hemligheter och lögner (1996), komik i Happy-go-lucky (2008) till ”arga unga män”-skildringar som Naked (1993) och High hopes (1988). Alltid med ett öga för hur vi är psykologiskt skapade och ärrade.
Leigh är aktuell med Mr. Turner om den brittiske målaren William Turner och premiären är på juldagen.



No Responses Yet to “Intervju med Mike Leigh – artikel för Etc.”

  1. Kommentera

Kommentera

