Skivrecension för BT – Little Jinder: ”Allting suger”

15Jan16

Little Jinder

Artist: Little Jinder
Album: Allting suger
Bolag: Telegram/Warner
Betyg: 2

Efter att Veronica Maggio slog igenom på allvar har det kommit en rad popartister med samma ambitioner. Att blanda elektronisk pop med vardagsrealism. En liten Stockholms-producentmaffia där bland andra Oskar Linnros, Daniel Adams-Ray, Lorentz och Sakarias, nämnda Maggio och i vis mån Rebecca & Fiona ingår. Little Jinder kan sälla sig till skaran.

Förra årets självbetitlade skiva var den första Little Jinder gjorde på svenska. Den gav henne en grammis för Årets pop och innehöll hiten Vita bergens klockor. På nya skivan har sångerskan pratat om sitt drömsamarbete med Mauro Scocco. Han gästsjunger på Hångellåten. Det känns både lite skruvat och fint i sammanhanget. När Ratata var som störst var Little Jinder knappt född. Markus Krunegård och Jinders gemensamma turné blev en film som hade premiär förra året. Här hoppar Krunegård in en sväng på Ligger med en ful.

Senaste skivan är en halvtimme lång natthistoria fylld av kapitel om ett brustet hjärta och hur man festar på bästa sätt – hur man dricker, röker, glömmer och ställer sig i kö för att köpa tamponger. Om hur Little Jinder vill flyga bort från allt för att Stockholm ”känns så jävla kallt”. Problemet är att en mer äkta urbanitet måste ta sig utanför en lägenhetsfest och ut på gatorna. Little Jinders textvärld blir för mycket hänga runt lite planlöst på Stureplan istället för känslan av att åka taxi där regnet smattrat mot rutorna och neonljusen speglar sig i de förbipasserande bilarna. Jonathan Johansson vet hur man tolkar storstadsromantik på ett mer genuint och mångbottnat sätt. Jocke Berg, Cherry-systrarna Neneh och Titiyo och duettpartnern Mauro Scocco likaså. Möjligen i mer pretentiösa och metafortyngda ordalag, men alltid med patos och unika.

Allting suger är producerad tillsammans med dj:n och dansartisten Alexander Berg. Låten som känns mest färgad av techno är 2002 som också är skivans bästa spår. Little Jinder sjunger rader som ”Vi var 14 då. Allt som är kvar är en sprucken display”. Den skiljer sig framför allt från resten för att den är mer pulserande och vaken. Resten av skivan makar på i en ganska ospännande och strömlinjeformad takt. Skivan är inte monoton, men känns likriktad och uddlös. Kulörer från 80-talet fast i hippa kläder svischar förbi.
Intrycket kan inte bli annat än en barnslig version av Petra Marklund utan hjälp av Kent-sångaren. Jinder är en busigare lillasyster till Maggio. Den där söta som får mest uppmärksamhet, men är mer introvert och i slutändan får sämre betyg i skolan.

No Responses Yet to “Skivrecension för BT – Little Jinder: ”Allting suger””