Veronica Maggio: ”Den första är alltid gratis” – skivrecension för BT

05Maj16

Maggio_Album

Artist: Veronia Maggio
Album: Den första är alltid gratis
Bolag: Universal

Håkan Hellström, Kent och Veronica Maggio. Moderna svenska popinstitutioner som lyckats med bedriften att både fylla stadions och få kritiker att gå upp i brygga. Maggio ska ge sin enda svenska sommarspelning på just Stockholm Stadion. Hellström söker inspiration i sitt kärva Göteborg, Jocke Berg fingrar i bokhyllan och letar fram franska symbolistpoeter och Maggio gräver i sina sönderkrasade relationer och sitt allmänna livsgnissel. Detta är så klart väldigt hårdraget, men artisternas helt spridda textvärldar blir en gemensam nämnare när det kommer till trions publika sprängkraft. Det är intressant i sig. Nu är ju visserligen Maggio mer Stureplan än Kent och har färre skavsår än Hellström.

På femte albumet har sångerskan blivit mer vuxen och skriver om sig själv i presens istället för att dra upp gammalt groll. Hon har sagt i intervjuer att hon numera har en relativt stadig vardag och mår bra i sin punkt i livet. Trots en nyvunnen trygghet är inte allt rosenskimrande i Maggios värld, I singeln ”Den första är alltid gratis” sjunger Maggio att hon är född med trubbel i sitt blod och i ”Verkligheten” är det redan ute med oss, men hur mörkt sångerskan hjärta än är så går det inte att komma ifrån den charmiga svenskheten. Det är svårt att bestämma sig för om Maggio är en respektingivande poppoet eller en exklusiv tonårsdagboksförfattare.

I vanlig ordning är Maggio knappast en ensamvarg i studion och låtskrivarpappret är prytt med många signaturer. Att rada upp namnen känns som att duka upp ett smörgåsbord med musiksmaker som inte stör smaklökarna med för starka kryddor. Det är lite för sockrig smak istället för arg chili. Enligt Killinggängets Farbror Barbro finns det inga genvägar till det perfekta ljudet. De som är med på senaste plattan är bland andra Povel Olsson från välkammade popbandet The Royal Concept, Salem Al Fakir, Markus Krunegård, Petter Winnberg från Amason och solskensduon Niki & The Dove för att nämna några. Hon är alltså i gott sällskap av den svenska proffseliten. Gitarrerna är fler ljuden är mer kompakta, 80-talssyntarna får stå tillbaka och allt är luftigare.
Musiken är lagom euforisk och kommer sitta som en fläskläpp på midsommarfesterna. Apropå den annalkande årstiden så är ”Svart sommar” albumet höjdpunkt. En genialisk låt i sin intensitet och stegrande refräng.
Veronica Maggio sällar sig återigen till skaran som utför kvalitativ radiopop. Det är både för kommersiellt snällt för att borra sig in i själen och tillräckligt smart för att sticka ut i det ofta påtagliga skvalet.

No Responses Yet to “Veronica Maggio: ”Den första är alltid gratis” – skivrecension för BT”