Moto Boy featuring Malmö Symfoniorkester – konsertrecension för Gaffa

24Maj16

moto boy

Moto Boy featuring Malmö Symfoniorkester
Malmö Live, Malmö
Torsdag 21 maj 2016
Recenserad av Fredrik Söderlund
Betyg: 3 av 6

”Det här är den bästa dagen i mitt liv”, säger Oskar Humlebo. Hans tacksamhet och vördnad inför projektet och att han har blivit utvald att göra detta är det mest rörande under hela kvällen. Det här är inte första gången konstellationen ”popstjärna med symfoniorkester” görs i Sverige. Bland annat så hann Annika Norlin före förra året. Moto Boy blandar nyarrangerade versioner av sina egna låtar med favoritstycken av John Adams, Sibelius och Mahler. Han gör en cover som ironiskt nog har kvällens bästa melodi. Låten som fick honom att våga börja sjunga. Hans livsavgörande musikaliska ögonblick är Radioheads Exit Music (For A Film) från OK Computer. Den är ett mästerverk som mynnar ut i ett storslaget crescendo. Här blir den lite lam och det är lätt att fantisera om vad Justin Vernon/Bon Iver skulle kunna göra med den. Jag kan heller inte låta bli att önska att det var Europas bästa falsettsångare Jónsi som stod på scenen. Han har visserligen fått multiföreställningen The Feeling Of Going på Malmö Opera till sin ära, men han är både en bättre sångare och låtskrivare.
Tyvärr är Moto Boy begränsad i sitt musikaliska uttryck. Han är snarare mer av ett androgynt unikum i den svenska pophistorien än en originell musikskapare. Han drar ut på toner, trycker tungt på melodramatiken, men har dessvärre inte särskilt märkvärdiga melodier. Det blir för ofta såsigt och långtråkigt, men det är aldrig orkesterns fel. MSO är storartad, varierad, modern och strålande i sin mäktiga glans. Det märktes inte minst i Jeff Mills-varianten för några månader sedan.
Oskar Humlebos föräldrar har tagit sig ända från Norrland för att se sin son spela den här kvällen. De sitter på raden bakom mig och de får bokstavligen stå i strålkastarljuset en liten stund. Ett fint ögonblick. Strax efter får även Moto Boys tyska producent en strålkastare på sig. Samtidigt lovar artisten att det snart kommer en ny skiva.
Lite magiskt, lite tragiskt, lite musikal-vibbar, lite Disney deluxe, lite filmiskt vemod, lite smörigt. Kvällen på Malmö Live blandar och ger. Det viktigaste intrycket är att konceptet med pop och symfoni bara har tagit sin början. Ett önsketänkande till nästa gång skulle kunna vara Karin Dreijer. Jag korsar fingrarna och hoppas.

 



No Responses Yet to “Moto Boy featuring Malmö Symfoniorkester – konsertrecension för Gaffa”

  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: