Klassiska betongbyggnader i film – artikel för tidskriften Betong

13Aug16

Ibland är byggnader i filmer lika viktiga spelpjäser som skådespelarna. Ett komplement till varandra. Byggnaderna kan vara hotfulla, ha ett symboliskt värde eller bara stå som vackra skulpturer. På den här listan är betongen i fokus. Den har olika funktion och spelar olika typer av roller. Men faktum kvarstår – materialet är en viktig stomme för att filmen ska få sin egen prägel.

xanadu citizen

Citizen Kane (1941)
Orson Welles var 25 år när han regisserade filmen om den store tidningsmagnaten Kane i det mystiska skrytbygget Xanadu. Herrgården är som övergivet spökslott. Det är majestätiskt, men präglat av en tid som varit och vittrat. Betongpalatset är byggt på ett berg med en tillhörande golfbana, gigantiska statyer, en kanal och ett zoo. Xanadu är mer som ett fängelse höljt i dimma än något som skulle kunna kallas hemtrevligt.

SUNSET BOULEVARD [US 1950]

Sunset Boulevard (1950)
Den före detta stumfilmsstjärnan Norma går omkring i sitt gotiska och robusta hus avstängd från yttervärlden samtidigt som hon lever i skuggorna av det förflutna. Det är en kal och hård dekadens kring en skådespelare på dekis. Det fantastiska svartvita fotot gör också sitt när det gäller kontrasterna i de tungt draperade rummen. Kolonner och balustrader och en halvt igenvuxen trädgård gör knappast att betonghuset ser mer välkomnande ut. Byggnaden är också med i James Dean-filmen Ung rebell (1955).

Bramford - Rosemary.jpg

Rosemary’s baby (1968)
Något obehagligt är i görningen i hyreshuset The Bramford building. Det är vackert på alla sätt förutom att djävulen har satt sina klor i Rosemary och Guy Woodhouse (Mia Farrow och John Cassavetes). Ett till synes vanligt bostadskomplex blir en påträngande mardröm för det nygifta paret. När tillökningen kommer förändras maken successivt och ingår en pakt med satan. Byggnaden uppfördes 1884 i typisk renässansstil och är också känt för att vara huset där John Lennon bodde och sköts ihjäl.

 elrod house.jpg

Diamantfeber (1971)
”Good morning, I’m Bambi”. And I’m Thumper”. Två kvinnor presenterar sig i Sean Connerys comebackfilm. Istället för att bli förförd blir han rejält påpucklad i en numera klassisk slagsmålsscen. Mycket akrobatik och hängande i takkronor i den modernistiska betongbyggnaden Elrod-huset signerad John Lautner. Interiörens mjuka inredning kontra exteriörens hårda yta är också en effektiv inramning.

 Sleeper

Sjusovaren (1973)
Woody Allens science fiction-parodi är kanske inget mästerverk, men de futuristiska byggnaderna är en fröjd att titta på. Skulpturala i sin utformning med både graciös, kraftfull och strömlinjeformad design. Det måste varit en dröm för filmteamet att gå omkring bland dessa formationer som en handfull arkitekter har ritat. Filmen är inspelad i Colorado.

 Skyskrapan brinner

Skyskrapan brinner (1974)
Katastroffilmen med stort K. Den 135 våningar stora kontorsbyggnaden som skulle vara robust, rigorös och säker börjar brinna på grund av en kortslutning. Brister och slarv gör att kolossen långsamt ger vika. Skådeplatsen är tacksam. Kombinationen panik, klaustrofobi och ett fuskbygge är skickliga spänningshöjare. Flera exteriörscener togs på Bank of America Center som är den näst högsta skyskrapan i San Francisco.

scarfacein-unlu-villasi-satista_650x325

Scarface (1983)
Tony Montana är en av filmhistoriens största knarkbaroner. Hans vitputsade betongpalats känns lika övermäktigt som hans självförtroende. Vitheten kan också symbolisera alla mängder kokain som Montana konsumerar innan allt brakar ihop. Al Pacino har väl sällan varit lika hyperintensiv som här. Miami-huset är inspirerat av både italiensk, spansk och arabisk arkitektur. Svajande palmer och gigantiska fontäner ringar in gangsterkvarten.

Delikatessen

Delikatessen (1991)
Det är något som inte står rätt till i det skabbiga och nedgångna betonghotellet i den franska slummen. Hyresvärden Clapet slaktar sina hyresgäster och säljer köttet för en billig peng till de andra gästerna. Alla rummen är upp och ner, sneda och läcker vatten. Inget praktexempel på hur en korrekt lägenhetskonstruktion ska se ut med andra ord. En surrealistisk och hysterisk komedi är det i alla fall.

 Lovell_House,_Los_Angeles,_California LA konfidentiellt

L.A. konfidentiellt (1997)
Konstruktionen i The Lovell Health house i Los Angeles är visserligen stål, men exteriören är stilren betong. Huset är ritat av den inflytelserika modernisten Richard Neutra som var tydligt inspirerad av Frank Lloyd Wright. Med tanke på att syftet med huset skulle vara hälsa och välmående är det ironiskt i sig att det är filmens porrkung Pierce residens. Huset används även i filmen Beginners (2010) med Ewan McGregor.

 howlscastle

Det levande slottet (2004)
Japanska mästaren Miyazaki film är visserligen animerad, men det märkliga slottet är en gående betongklump. Det mobila slottet förändras och återskapar sig flera gånger under filmens gång som svar på Howls temperament och olika situationer. Den grundläggande strukturen av slottet består av mer än 80 delar inklusive torn, en viftande tungan, kugghjul och fågelfötter.

 gal-home-charlie-and-the-chocolate-factory-jpg

Kalle och chokladfabriken (2005)
Kanske att den mattgråa betongfabriken ska vara den häpnadsväckande kontrasten till allt färgglatt och sockrigt godis som finns inuti. Samtidigt som gifterna sprutas ut vet frosseriet inuti inga gränser. När barnen väl har tagit sig in i fabriken på ytan har de redan glömt det kalla ytterhöljet. Kalles eget hus ser ut som om de ska braka ihop när som helst. Även det en kontrast till den rustika betongen.

 Tony-Stark’s-Home-from-‘Iron-Man’-is-For-Sale-5.jpg

Iron man (2008)
Klart att Järnmannen ska bo i ett futuristiskt och kliniskt snidat hus av betong och glas. De både rundande och hårda vinklarna har spår från både hypermodernism och Le Corbusier. Boningen ligger i Malibu och liknar snarare en ministad än en enskild byggnad. 11 000 kvadratmeter, fyra sovrum och sex badrum mästrar skrytbygget med. Byggnaden existerar tyvärr inte i verkligenheten, men ritningen gjordes av konceptkonstnären Phil Saunders.

Text: Fredrik Söderlund



No Responses Yet to “Klassiska betongbyggnader i film – artikel för tidskriften Betong”

  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: