M.I.A. ”AIM” – skivrecension för BT

26Sep16

Artist: M.I.A.
Album: AIM
Bolag: Interscope/Universal

Sångerska, låtskrivare, producent, modedesigner och utbildad konstnär. M.I.A. (Maya Arulpragasam) har alltid varit den moderna popartisten personifierad. Samtidigt är hon en krokig artist där krokigheten både ligger henne i fatet och sätter en glimrande aura runt hennes persona. Hon är oförutsägbar och svår att fånga in. Ibland kan det låta slarvigt och för skissartat, ibland fullkomligt briljant och kompromisslöst. Tre år gamla ”Matangi” är fortfarande det mörkaste som M.I.A. har gjort. Nya skivan är däremot den mest lättsamma i artistens karriär. Hon har gått ut och sagt att ”AIM” är hennes sista studioalbum. Hon kommer att göra musik i någon form, men inte i under sitt eget namn. Det är både logiskt och lite ledsamt att hennes slutkapitel känns som det mest slätstrukna som artisten har gjort.

M.I.A. har för vana att sikta och träffa hårt, men trots anagrammet i titeln så är siktet lite för snett den här gången. Hennes kontroversiella förhållningssätt och politiska slagkraft är dock intakt. Det tydligaste ställningstagandet är den självreflekterande låten Borders som kom redan förra året. Ett ifrågasättande kring hur och varför flyktingkatastrofen fortfarande får fortsätta. I den egenregisserade videon står sångerskan bland flyktingar som klättrar på stängsel med taggtråd och färdas på överbefolkade båtar. Med tanke på att artisten själv flydde från inbördeskriget i Sri Lanka i början av 80-talet så sluts en obehaglig cirkel. Temat återkommer i fler låtar, men inte med samma sprängkraft.

Det är alltid intressant att knyta ihop influenspåsen när det kommer till M.I.A. Det hörs ekon av både Missy Elliot, Beyoncé, Neneh Cherry, Tricky, Bollywood-soundtracks och hela hip hop-historien.
”AIM” är lika mycket ofärdiga låtskisser och ett för snällt sound, ett attitydstungt långfinger och bland de snyggaste melodierna som M.I.A. har gjort. Men trots tillfälliga sjok av storhet så bränner det sällan till på samma sätt som brittiskan har skämt bort oss med.
Även fast sortin är en smärre besvikelse så går det inte att komma ifrån att M.I.A. lämnar ifrån sig en imponerande katalog.

No Responses Yet to “M.I.A. ”AIM” – skivrecension för BT”