Kolonifestivalen på Inkonst i Malmö, fredag – recensioner för Gaffa

12Nov16

Kolonifestivalen på Inkonst i Malmö, fredag – recensioner för Gaffa

horse-lords

Horse Lords
Betyg: ★★★★★☆

Det är lätt att sugas in av Baltimore-kvartetten Horse Lords musik. Det är svängigt, skevt, minimalistiskt och häpnadsväckande hårt utan att vara traditionellt rockigt. Jag kan inte annat än att älska ett band som låter Fela Kuti, Philip Glass, NEU! och This Heat strida sida vid sida. Det som låter snällare och mer kontrollerat på skiva blommar ut till att bli en hypnotisk och matematisk ljudvägg. Låtarna är långa och malande på ett vackert sätt. Multimusikern Andrew Bernstein har förstått att både saxofon, koklocka och trummor kan smälta samman till en suverän enhet. Han alternerar och utnyttjar deras fulla kraut-kraft. Bandet släppte albumet Interventions i våras. Kolla upp det.

zz_3

Zombie Zombie
Betyg: ★★★★☆☆

Fransmännen i Zombie Zombie har växt till att bli lite av neokraut-veteraner, men de är också en oförtjänt gömd skatt som borde nå fler. Istället för att står de för det varmare och mer lunkande. De känns som ett strålande förband till festivalens största namn K-X-P som de har turnerat tillsammans med i år. De borde våga (sorry) använda thereminen mer. Om inte annat för det effektiva samspelet med de analoga syntarna. Ibland blir det lite för mycket poserande för sitt eget bästa, men deras uppenbara Tangerine Dream och John Carpenter (som de har gjort egna tolkningar av)-fäbless spelar spratt med huvudet på ett sätt som gör att du gärna stannar kvar i deras kosmiska värld. ”We’re gonna take you for a long ride”, säger trummisen Herman Dune. Den hade gärna fått vara lite längre.

k-x-p

K-X-P
Betyg: ★★★★★☆

Finlands egna La Düsseldorf är en av Nordens bästa liveakter. Om du gillar motorisk, hypnotisk och mässande rock vill säga. De båda trummisarna Tomi Leppanen och Tuomo Puranen är som de finska motsvarigheterna till bröderna Klaus och Thomas Dinger i klassiska NEU! och nämnda La Düsseldorf. Som levande trummaskiner, men med de små och viktiga detaljerna. Timo Kaukolampi står vid sin synt och skriker ut diverse ord som ekar genom lokalen. K-X-P uppträder traditionsenligt i sina svarta kåpor vilket ger både det där obehagliga och lockande intrycket. Som nattens tre budbärare redo att frälsa oss med sitt genomintensiva evangelium. Visuellt sett skulle de faktiskt kunna passera som krautrockens motsvarighet till mörkerryttarna i Sagan om ringen. Du känner dig både överkörd och lycklig efteråt. Trion framkallar ett bedövande och smått magiskt transtillstånd.

No Responses Yet to “Kolonifestivalen på Inkonst i Malmö, fredag – recensioner för Gaffa”