Kolonifestivalen på Inkonst i Malmö, lördag (MAG, Death and Vanilla och VED) – recensioner för Gaffa

13Nov16

Kolonifestivalen på Inkonst i Malmö, lördag (MAG, Death and Vanilla och VED)

mag

MAG
Betyg: ★★★★☆☆

Göteborgsbaserade MAG (Magdalena Ågren) har sin egen musikaliska arsenal. Hon är en dynamisk enkvinnas-show där trombonen är den mest framstående medlemmen. Hon samplar sig själv, loopar sina skapade musiksnitt. Det är tung electronica, oväsen, PJ Harvey-desperation men också dovare partier som drar åt The Knife. Hon vrider och vänder på sina knappar och pinaler. Det är smått spektakulärt i miniatyr. I en av låtarna hör jag ett beat som jag vill tro är direkt taget från Wall of Voodoo-låten Red Light, men det är nog mest önsketänkande. ”Det är jag som är MAG. Trevligt att träffas”, säger Magdalena efter andra låten. Nöjet är helt på vår sida.

d-n-v

Death and Vanilla
Betyg: ★★★★☆☆

Cocktail-shoegaze är en säregen kategorisering som dyker upp i skallen när Malmö-trion Death and Vanilla ska beskrivas. 60-talsikonografi möter 90-tals-krautpop. Backdropen som visar filmer av konstnären Kusama och hennes prickar på både människor, djur, kläder och växter. Det retro-fierade soundet från band som Stereolab och i viss mån Saint Etienne. Stänk av Francois Hardy och Jane Birkin. Xylofonklangerna i samspel med en Moog-synt. Ändå saknas spetsen hos Death and Vanilla. Det något frustrerande lunkandet som gärna får bada mer i fuzz. Men inramningen gör ändå spelningen till den mysigaste på festivalen.

ved

VED
Betyg: ★★★★★☆

Antirock, postrock, orientrock, konstrock? Ett postpunkigt Amon Düül från Skåne-land? Genrestämpling är överflödig, snårig och egentligen totalt irrelevant när musikkollektivet VED ska sättas under lupp. Det som startar i improviserad ambient och drone-minimalism övergår i ett lunkande sväng för att till sist brisera i en postpunkig och alarmerande final. Adam Vilgot Persson skriker som om han vore i en desperat och förbannad trans. Resten av bandet håller i en skev taktpinne som konstant stegras. VED brinner, trilskas, förlöser, upprör, hypnotiserar och skaver. Det är en storslagen avslutning på en viktig festival.

No Responses Yet to “Kolonifestivalen på Inkonst i Malmö, lördag (MAG, Death and Vanilla och VED) – recensioner för Gaffa”