Säkert! – recension för Gaffa

16Maj17
Annika Norlin tar sig långt in i själen

Säkert!, Slagthuset, Malmö

Annika Norlin tar sig långt in i själen

Recenserad av Fredrik Söderlund | GAFFA

“Jag känner många i publiken som är jävligt utbrända så vi ska ta det lugnt ikväll”. Ett av Annika Norlins egensinniga konstateranden mellan låtarna. Det stämmer delvis. Som tur är. Balansen mellan det avskalade och mer intensivt förtätade är en röd tråd. En oerhört vacker sådan.

Norlins låtar har alltid varit som igenkänningsnoveller där skärvor har plockats upp från det som rör både dig och mig. Att lyckas träffa så hårt och långt in i själen med ord låter kanske enkelt på pappret, men kräver glasklar skärpa, kännedom och snille. Norlin blandar gärna upp det vackra med det sorgsna för att sedan pricka det patetiska och gå tillbaka till det bitterljuva, kasta sig ut i småtorr ironi och till slut landa i ett subtilt leende i mungipan. Värmen ger bränsle till det kalla inom oss och vice versa. Beskrivningarna av vardagliga ting och de universella känslorna utan att vara klyschig. Även Iiris Viljanen lyckas med denna bedrift. Ibland känns hon och Norlin som tvillingsjälar.

“Ni kanske undrar varför jag blundar så mycket när jag sjunger? Det är för att jag inte fattar hur jag står och sjunger de här grejerna. Nu kommer jag blunda hela tiden”, säger Norlin innan hon spelar Dian Fossey som delvis handlar om när hon blev mamma. Bedårande och rörande.

Att plocka ut russin ur en fulländad kaka blir nästan poänglöst och framför allt som att göra det svårt för sig själv. Den mäktiga och storslagna Riot som hyllar godhet och människor som försöker göra världen till en bättre plats, Kommer Hända om hur vi blir sextörstande galningar när våren kommer, de ömsint vemodiga kärleksskildringarna Honung, Det Kommer Bara Leda Till Nåt Ont och Får Jag, den The Smiths-briljanta Fredrik och den cementerade Allt Som Är ditt. Paraden bara fortsätter, förtrollar och hänför. Okej, jag saknar väl personliga favoriten Köttet Är Svagt, men den tar vi nästa gång. Eller hur? Det är väldigt sällan jag känner att en konsert gärna får pågå mycket längre. Men någonstans kanske inte mitt väsen klarat av mer för tillfället. Man ska vara ytterst försiktig med att plocka fram ordet geni i olika sammanhang. Norlin förtjänar epitetet. Till 100 procent.

No Responses Yet to “Säkert! – recension för Gaffa”